torsten skrev:Förbjudet att hålla veven mellan tumme och pekfinger. Fick man lära sig i bilskolan. Gott råd om man vill ha kvar tummen. Alltså, alla fingrar till höger om veven.
Du får ge en kurs till en dum smålänning Torsten, har vevat igång en BM Terrier en mängd gånger men kommer inte ihåg knepet. Nu finns dock möjlighet att veva igång CNR370.
vev.JPG
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter en lördag på Elmiamässan så kom mekarsuget tillbaks. Köpte en kasse med lister på mässan som skall vara till mellanrutan som inte medföljde men som finns i gömmorna och skall monteras när jag hittat originalsäten. Sätena som sitter där nu kommer från DAF 66 och tillåter inte mellanrutan då de är vinklade bakåt.
orebro.JPG
Jag byggde en vinkelspegel för att kunna se lite lättare under bilen och till min förvåning upptäckte jag att det sitter en kardanaxel monterad vilket säljaren sa att de glömde att sätta dit samt att det låg en i bagaget.
spegelvinkel.JPG
Men i vilket fall som helst så måste motorn ut för axeln är helt still när man varvar upp motorn och antagligen är kopplingen trasig vilket jag har haft en känsla av tidigare enbart genom att prata med en tidigare ägare.
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det verkar inte bara vara kopplingen som är trasig. På något konstigt sätt så låser sig hjulen när man har växel i och rullar den. När man har backen i så låser sig hjulen när man puttar/drar bilen framåt och tvärt om när man har framåtläget i och rullar/drar bilen bakåt så låser sig hjulen också.
Gjorde ett ryck idag. Plockade ur motorn för att undersöka kopplingen, allt verkade i sin ordning. Dock är jag osäker på om den är rätt chimsad och kanske tryckplattan kärvar i sina centrifugalvikter. Kommer nog att beställa nya grejer för att få det driftsäkert/problemfritt.
1111.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lekte lite med shimsen till kopplingen idag. Lyckades få ner spelet på lamellen från 1,5mm till 0,6mm (ska vara 0,3-0,5mm) så det lyckades nästan. Någon tidigare mek hade lagt emellan vanliga brickor plus de vanliga shimsen och då dessutom alldeles för tjocka.
image.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HKC616 den 14 aug 2016 23:00, redigerad totalt 2 gång.
Fixade lite med motorn idag. Det fick bli nya slangar till värmepaketet, dock "byglade" jag dessa då jag inte vet funktionen på värmepaketet så det lämnas oinkopplat utan vattenslangar.
image.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.