Sida 1 av 1

Ett pilkast på världskartan gjorde att Tjorven och Itera hamnade på en ö i söderhavet.

Postat: 10 okt 2020 17:35
av HKC616
Tjorven i söderhavet.

Svenskfödda John Damm och David Norgren jobbade ihop på ett lastfartyg under 1965. Efter avslutad sjömanskarriär spenderade David en kort tid i Australien för att sedan flytta tillbaka till Sverige.

David och John hade under sin tid på lastfartyget pratat om att bosätta sig på Nya Zeeland men runt 1968 kastade John en pil på världskartan och träffade mitt på Rarotonga för att sedan flytta dit.

1980 kontaktade John David och undrade om inte han kunde fixa ett lastfartyg åt honom lämpligt för The Cook Islands. David hade under en tid planerat att flytta till Rarotonga och tänkte att det var ett bra tillfälle att ta med sig en Tjorven med flyttlasset dit. John och en annan Svensk, Andy Sellander också boendes på ön gillade iden. David köpte således in fyra Tjorven, en av dom skulle användas till reservdelar.

Andy och ytterligare två personer åkte till Sverige för att hjälpa till med renoveringen av det inköpta lastfartyget för att sedan vara crew tillsammans med David på resan till Rarotonga.

Tjorven Goteborg1.jpg
Tjorven Goteborg2.jpg
Tjorven Rarotonga1.jpg

Under resan ner till Rarotonga plockades reservdelsbilen ner av Andy. Vissa delar sparades, resten hamnade i havet mellan Göteborg och Hamburg

Alla tre bilarna användes under ca 10 år på ön sedan började de bli svåra att hålla igång beroende på brist av reservdelar. David gav då bort sin till en mekaniker i grannskapet och har inte sett den rulla sedan dess. Andys Tjorven råkade tidigt ut för en olycka men då Andy är en duktig mekaniker så byggde han upp en ny front i aluminium.
Tjorven Rarotonga2.jpg

Så sent som 2017 när Andy flyttade från Rarotonga till Nya Zeeland fanns alla tre bilarna kvar men ingen av dem var i bruk.

Iteracyklar.

David importerade senare runt femtio Iteracyklar till Rarotonga, de skickades dit med ett annat lastfartyg avsett för The Cook Islands. David skulle sälja cyklarna på ön men de visade sig vara för veka för den ganska storväxta befolkningen och han fick i stället hyra ut cyklarna till turister.

Svensk El-moped.

Med på något av de två lastfartygen fanns även en svenskutvecklad el-moped. Det var Björn Örtenheim som utvecklat den i sin verkstad på Charlottenbergs Gård i Märsta. I Sverige lät Björn komikern Hasse Alfredsson använda mopeden för att få lite uppmärksamhet. Räckvidden var ca 3mil med en normalstor person och saknade bakfjädring. David lät montera bakfjädring men då elen var mycket dyr på ön så blev inte heller el-mopeden någon succe.
Björn Örtenheim.jpg
Elcykel Sverige.jpg
Elcykel Rarotonga.jpg

Stort tack till David Norgren, Andy Sellander och Pär Sandevik för möjligheten att skriva denna artikel. Kia Orana.

/Fredrik

Re: Ett pilkast på världskartan gjorde att Tjorven och Itera hamnade på en ö i söderhavet.

Postat: 13 okt 2020 21:36
av HKC616
Efter ytterligare lite detektivarbete har jag fått reda på att David Norgrens bil numera ägs av Les Brown & Les Brown Jnr i Arorangi. De och Lance Simiona är god vän med George Pipa Nicholas som jag haft kontakt med. De tre hade igång Davids bil i början av 2000-talet och den står sedan dess någonstans på Les Brown Jnrs gård.

Kanske att vi kan få en bild på hur den ser ut idag framöver, hoppas.

/Fredrik