Alterrundan 13/3 2010
Postat: 13 mar 2010 20:29
Här kommer då rapporten från dagens övningar:
Problemet löste sej dock efter ett par minuter när jag upptäckte att ja inte satt
tillbaka en tändkabel sen jag kollade tändstiften igår, när den sen väl startade så
var jag så stressad att jag lämnade nycklarna i garagedörren å dörren öppen.
Tur man har snälla grannar som tog hand nycklarna å låste dörren. Sen när jag hämtat upp min medåkare och styrde mot Älvsbyn så gick det rätt så bra,
väglaget var inte det bästa eftersom det var delvis bar väg och det i kombination med
sommardäck och lite konstig variomatic gjorde att det vart en del tvära kast och ryck
när bakhjulen endera tappade eller fick fäste.
Kunde ligga i ungefär 70-80 km/h vilket får anses ganska bra. När sen starten skulle gå så ville den inte starta igen, den här gången var det startläget
på nyckeln som jäklades och start hädanefter skedde med skruvmejsel under huven. I övrigt under rallyt så gick den rätt så bra faktiskt men det börjar bli dags att gå igenom
och fixa upp allt som inte funkar som de ska, tomgång, variomatic, tändningslåset och
annat småfix. Det märks dock att det är en udda bil man kör, väldigt många kom fram och pratade och undrade
om bilen, många tittade en extra gång, tutade eller vinkade när vi kom körandes. Resultatet i rallyt var ganska hyfsat för oss två ungdomar, vi fick 19 av 34 poäng.
Kontrollerna efter vägen var omväxlande och en del ganska svåra. Det var frågor om Volvo
145 Express, gissa bilarna på bilderna, precisionsbackning, minnestest, pricka fälgen med
ett lod fäst i en motorlyft, frågor om motorcyklar och frågor om Norrbotten, totalt 7 kontroller. Totalt medverkade 77 bilar och det var väldigt varierat startfält.
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd över dagen, Tjorven gick över förväntan trots lite småstrul
och vi vart inte stående efter vägen.
Det började inte så bra för den ville inte starta när jag skulle fara på morgonen.Problemet löste sej dock efter ett par minuter när jag upptäckte att ja inte satt
tillbaka en tändkabel sen jag kollade tändstiften igår, när den sen väl startade så
var jag så stressad att jag lämnade nycklarna i garagedörren å dörren öppen.
Tur man har snälla grannar som tog hand nycklarna å låste dörren. Sen när jag hämtat upp min medåkare och styrde mot Älvsbyn så gick det rätt så bra,
väglaget var inte det bästa eftersom det var delvis bar väg och det i kombination med
sommardäck och lite konstig variomatic gjorde att det vart en del tvära kast och ryck
när bakhjulen endera tappade eller fick fäste.
Kunde ligga i ungefär 70-80 km/h vilket får anses ganska bra. När sen starten skulle gå så ville den inte starta igen, den här gången var det startläget
på nyckeln som jäklades och start hädanefter skedde med skruvmejsel under huven. I övrigt under rallyt så gick den rätt så bra faktiskt men det börjar bli dags att gå igenom
och fixa upp allt som inte funkar som de ska, tomgång, variomatic, tändningslåset och
annat småfix. Det märks dock att det är en udda bil man kör, väldigt många kom fram och pratade och undrade
om bilen, många tittade en extra gång, tutade eller vinkade när vi kom körandes. Resultatet i rallyt var ganska hyfsat för oss två ungdomar, vi fick 19 av 34 poäng.
Kontrollerna efter vägen var omväxlande och en del ganska svåra. Det var frågor om Volvo
145 Express, gissa bilarna på bilderna, precisionsbackning, minnestest, pricka fälgen med
ett lod fäst i en motorlyft, frågor om motorcyklar och frågor om Norrbotten, totalt 7 kontroller. Totalt medverkade 77 bilar och det var väldigt varierat startfält.
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd över dagen, Tjorven gick över förväntan trots lite småstrul
och vi vart inte stående efter vägen.