HEE371

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re:Motorbyte

Inlägg av torsten »

Motorbytet var besvärligare än jag trodde. Nästan inget stämde, fick fixa till det mesta. Insug fick jag kapa 5mm på högra sidan för att få dit det. På fördelaren fick jag svarva upp halsen 3mm för att den skulle gå ner i klokopplingen. Efter provstart med en kanonsmäll visade det sig att tändningen inte var inställd, drivaxeln var bara nerstoppad. Det var bara att klä av motorn igen för att vrida 450 grader hade jag räknat ut. Men hur? Det gick ju inte att lyfta ur axeln tillräckligt för att den skulle haka ur kugg. Lilla jag som inte haft isär en motor befarade det värsta, dvs nerplockning i molekyler. Men jag vred och jag provade, och se, rätt som det var gick den att lyfta ur. Det fanns en fläns under kugghjulet som hade en avfräsning så den kunde passera snäckhjulet på vevaxeln i ett enda läge. Sen höll man rotordrevet stilla och vred fram rätt kugg med vevaxeln. Lätt gjort till slut men där försvann en dag.

Bilen i gång igen, går bra, förutom att det saknas tomgång? Hjälp mig?

En bild från slutmonteringen. Kylargallret som var av plast var skört och tålde inte att man parkerade mot en snövall t,ex. På slutet gjorde Kalmar ett i plåt för eftermarknaden, det som jag har. Ställde även fram vinterskärmen som skall sitta i dom spökande skenorna innanför kylargallret, till beskådande. Snart dags?
Kylargrill och vinterskiva.jpg
Twist again 2012.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av torsten den 08 jun 2013 09:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE 371

Inlägg av torsten »

Efter att ha kört 45 mil med nya motorn, bytt olja och även bussat spjällaxeln på förgasaren och bytt accelerationspump kan följande noteras:
Har inte lyckats få rätt tomgång, motorn går på för höga varv. Vid lägre varv går den ej rent, men det har blivit bättre så jag har återfått hoppet.
Motorn drar jämnt och bra, vid gaspådrag, och känns stark. Tidigare har jag i alla år fått hjälpa till med chokespjället vid gaspådrag, annars har den istadigt tvekat.
En positiv sak; de första 45 milen drog motorn 41 liter bensin = 0,9 l/mil, en bra siffra.
Avslutade dagen med motorträff med strålande väder i Oskarsparken i Lindesberg. 15 välfungerande mil till.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE 371

Inlägg av torsten »

Tomgångsproblemet. Har nu nästan fått ordning på tomgången. Spjällinställningen verkar vara mycket mer noga än jag vågat drömma om. Jag har bussat om spjällaxeln och därvid fått en minimal förskjutning av spjällbrickan så att den inte tätade helt. Stängde "för tidigt" så att ett av hålen för bränslematning vid litet gaspådrag tittade fram. När jag lödde om brickan så att den fick perfekt läge blev det nästan okej. Kvarstående problem, ojämn gång och dålig ork på riktigt låga varv tror jag beror på att spjällbussningarna gjordes för korta för att inte bli i vägen. Nu får jag istället in tjuvluft via dom glesa axelingångarna. Bussningarna måste göras full långa och putsas ihop med dysan för att det skall bli rätt. Torde synas på bilderna.
Nu får det bli idet för Tjorven och så får vi se vad bilprovning tycker nästa sommar.
En som kör Tjorven har alltid något att berätta.
Gasspjäll ,stängt läge.jpg
Gasspjäll, litet gaspådrag.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Inför 2014

Inlägg av torsten »

Sprutbox i tjorvgaraget. Lyckades knöka till bakre stötfångaren hemma hos Fredrik i somras, så lite uppsnyggning tarvas. Dessutom har jag kollat ventilspel och hängt upp avgasröret med extra hängsle.
Sprutbox.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Årlig servise idagRe: HEE 371

Inlägg av torsten »

Har idag dragit till höger bakhjul som visade sig glappa. Smort swingaxellagringen bak. Bytt vänster lyktpotta som varit sönderrostad en massa år och inte velat läka själv. Justerat spelet i bromsbackarna för mindre pedalrörelse. Samt bytt motorolja. Förhoppningsvis räcker detta för Gävleträffen och min finska resa som ser ut att ändra attityd. Motorträffar och museer tycks upphöra med augusti så det blir mer allmän kultur. Har tankar på att skarva på med Baltikum?
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE371, bes 150709

Inlägg av torsten »

Varför besiktningskrav på dessa förnäma fordon från Kalmar. Kolla särskilt miljö och bromsvärden. Utan bensinslukande EGR ventiler mm.
Bes.pr.2015.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE371

Inlägg av torsten »

Handbroms spärrhaken havererade på Norgeresan 150805. Har någon en spak eller åtminstone en spärrhake att avvara. får ingen stil på denna?
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE371

Inlägg av torsten »

Undring efter Norgeresan. Hittade denna hårdplast/kompositring dy 70, bredd 4 mm mitt under Tjorven. övertygad om att den kommer från Tjorven då den var ren och färsk, inget gammalt skräp. Skulle kunna vara en skyddsring från ett lager. Vet någon vad det är eller har teorier. Har inte märkt nåt under körning. Detta? och handbromsen var enda struiet under resan.
807 Fiberring Tjorven.jpg
807 Handbromsspak Tjorven.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Bromsar

Inlägg av torsten »

Fick under sommaren problem med sjunkande bromspedal vid upprepad bromsning. Liksom att återfyllning av huvudcylindern inte riktigt funkade, utan tog för lång tid. Bestämde mig för att byta hjul- och huvudcylinder till nya för att lösa problemet en gång för alla. Delarna från Holland såg jättefina ut. Men, en främre hjulcylinder hade skurit och en kolv satt stenhårt. Var tvungen att slå ut den med en rejäl repa som följd. En kraftig grad efter spårfräsningen var orsaken. Repan gick endast ca 5mm in i cylindern varför jag använder den i alla fall. Borde gått i retur men jag ville inte offra tid. Montören har inte brytt sig utan tryckt i kolven med våld. Huset på främre cylindrarna saknar nuppen utvändigt som skall hindra spiralfjädern att slita på gummidamasken. Pirattillverkning. Ni som köper nya cylindrar; försök kolla rörligheten utan att bryta förpackningen.
Kort provtur, lite gummikänsla i pedalen kan bero på att beläggen inte slitits in, eller att jag spart lite luft.
Passade även på att löda på muttrar på de utslitna backjusteringsskallarna.
Pålött nyckeltag backjustering.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: HEE371

Inlägg av HKC616 »

Tråkigt med nya delar som inte fungerar. Hur har det gått sen?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"