Sida 5 av 8

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 12 jun 2012 21:36
av HKC616
Då var det dags igen för lite uppdatering.

Började för ett par dagar sedan att plocka bort trumman på höger bak för att byta hjulcylinder. Jag har tidigare plockat bort denna och bromsbeläggen för att kunna få in bilen i ladugården. Bromsröret gick lätt att lossa, men hjulcylindern fick borras bort då den var fastskruvad med vanliga spårskruv som rostat fast. Efter att den nya cylindern var monterad upptäckte jag en mindre bra grej. Kopplingen mellan bromsslang och bromsröret är väldigt tveksam, dels sitter den löst i sitt fäste och dels så ser kopplingen på slangen inget vidare ut. Får se om det blir ytterligare operation med ny slang och nya clips. Upptäckte också att jag behöver nya backar då de gamla bokstavligen ramlar isär. Blir nog en liten beställning från dafhobby.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 17 jun 2012 11:02
av HKC616
Igår sattes allt på plats och justerades in på höger bak. Det var en aning knepigt att fatta hur allt skulle sitta ihop och i vilken ordning det skulle monteras. Det är snart 2 år sedan jag rev ner allt för att kunna flytta in bilen då alla hjul utom ett var helt låsta. Tänkte jag skulle göra en monteringsanvisning sedan i Mekaravdelningen, men det får bli när vänster bak görs iordning då alla utom 2 bilder från gårdagens mekande försvann.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 23 jun 2012 16:50
av HKC616
Dags igen:

Efter lite möblerande med Tjorvar och gammalt skräp så blev det en ledig plats åt Rausing 2, med mekarplats runt om. Har ju inte fått Rausing 2 att gå riktigt bra men upptäckte nu vid uppstarten att en vakumslang gått av på två ställen, fixade den och därefter gick han som en dröm.

Pallade upp bilen i fram och rev ner höger frambroms, det var vad som hanns med.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 24 jun 2012 16:21
av HKC616
Dagens mekande:

Då jag väntar på nya bromsrör till höger fram så tänkte jag börja fixa vänster bakbroms så länge. Allt gick bra tills bromstrumman var bortplockad, då upptäckte jag att en av styrpinnarna till bromsbackarna höll på att gå av. Fick plocka en bromsköld från en utav bakaxlarna som följde till Postbilen.

Efter rostlösarbehandling av muttrarna till bromskölden på Rausing 2 tänkte jag medans jag väntade att jag skulle montera den nya huvudbromscylindern. När denna var monterad så långt det gick upptäckte jag att det var fel modell, så det var bara att plocka bort den igen. Den gamla skall skickas på renovering imorgon.

Tiden går, börjar bli lite stressad nu då bilen skall vara klar till den 26 augusti (Helgasjörallyt). Bromsarbetet går inte som jag tänkt mig plus att det är tusen andra småsaker som måste fixas och bilen skall också registreringsbesiktigas.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 01 jul 2012 09:16
av HKC616
Gårdagens mekande:

Resulterade i en helt klar broms höger fram, gick åt en monteringssats från Biltema 593242 (fjädern av)

Nu är det "bara" vänster bak kvar. Måste byta bromskölden där, det är väl inget avancerat jobb då det bara är fyra bultar men jag gissar att dessa kan vara lite knepiga att få bort.
Rapport kommer senare.

Huvudcylindern är skickad på renovering.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 01 jul 2012 22:18
av HKC616
Dagens mekande:

Fick bort den trasiga bromskölden med lite milt våld. Bytte till den bättre begagnade och monterade/justerade vänster bak. Nu är den tråkiga/tunga/smutsiga biten klar, återstår bara (förhoppningsvis) att skruva dit den renoverade huvudbromscylindern (när den är färdig) och lufta systemet. Sedan kommer det lite roliga jobbet med småpill som belysning, spolning/vindrutetorkare, och få allt att vakna till liv med lite rundsmörjning.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 08 jul 2012 22:29
av HKC616
Hade aldeles glömt bort att jag kapade bromsröret som går till bakbromsarna när gängorna i bromsfördelaren knasade. Blev en liten specialare med skarvnippel för att slippa byta hela bromsröret, hoppas det håller tätt.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 14 jul 2012 14:14
av HKC616
I väntan på huvudbromscylindern fixades bromslangar och bromsrör på bakaxeln.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 15 jul 2012 00:47
av thebear54
Fredrik,
Are you using Copper lines for the brakes??

I wish Copper could be used here since it is so easy to work with, but the U.S. regulations require steel or braided steel only.

John

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 16 jul 2012 18:10
av HKC616
Yes it is copper lines, really nice to bend:)

Här kommer en bild på 12 hjulmuttrar, minus lite arbete.

/Fredrik