Projekt GMJ210 numera DMO190, alias Rausing 2
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Vi får väl se hur det blir med det, det är ju mycket jobb kvar. Det blev ju dessutom ett litet bakslag i bromsarbetet igår:(
En gänga i bromsfördelaren (heter den så?) i motorrummet gick i paj.
Kan det gå att gänga om och sätta dit en nippel med större gänga på den utgången? Eller är det någon som har en bättre begagnad liggandes?
/Fredrik
En gänga i bromsfördelaren (heter den så?) i motorrummet gick i paj.
Kan det gå att gänga om och sätta dit en nippel med större gänga på den utgången? Eller är det någon som har en bättre begagnad liggandes?
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Jag har nog en sån över på min (eftersom jag byter till annat bromssystem etc). Jag kan kolla vid nästa garagebesök, vilket förhoppningsvis blir till helgen.
(Om det är akut så är jag i närheten av garaget i morgon - tisdag em/kväll - och skulle nog kunna få till att kolla då.)
/J
(Om det är akut så är jag i närheten av garaget i morgon - tisdag em/kväll - och skulle nog kunna få till att kolla då.)
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Gängan i bromsdelaren är "rensad" med gängtapp, kanske den går att använda. Det är ju långhelg nu till helgen så det kanske hinns med att montera tillbaks allt och kolla om gängan funkar.
Återkommer med resultatet.
/Fredrik
Återkommer med resultatet.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
OK. Och jag kan inte lova att min är speciellt mycket bättre...
/J
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Gårdagens snabbmek:
Förhoppningsvis så gick bromsdelaren att rädda, den sitter nu återmonterad med bomsrör. Som tur var så var det bara de yttre gängorna som pajade (troligtvis när den gamla nipplen tvingades ut) så för säkerhets skull monterades en annan nippel som var gängad hela vägen. Därefter monterades ny bromsslang (från Biltema 66-280 109:-st) och nya bromsbelägg (äkta med asbest). Hoppas allt håller tätt!
Lite bilder:
/Fredrik
Förhoppningsvis så gick bromsdelaren att rädda, den sitter nu återmonterad med bomsrör. Som tur var så var det bara de yttre gängorna som pajade (troligtvis när den gamla nipplen tvingades ut) så för säkerhets skull monterades en annan nippel som var gängad hela vägen. Därefter monterades ny bromsslang (från Biltema 66-280 109:-st) och nya bromsbelägg (äkta med asbest). Hoppas allt håller tätt!
Lite bilder:
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Lite mer snabbmek:
Det som är gjort sedan sist är att jag har fäst det nya bromsröret i framaxeln. På vänstersidan satt orginalfästet kvar och gick att återanvända med en ny skruv. Men på högersidan sken fästet med sin frånvaro, så där fick det bli Biltemas monteringsclips för bromsrör (66-480 34,90:-). Funkade fint. Nu ska bromstrumman och hjullager återmonteras sedan är det dags att fortsätta med de övriga bromsarna.
/Fredrik
Det som är gjort sedan sist är att jag har fäst det nya bromsröret i framaxeln. På vänstersidan satt orginalfästet kvar och gick att återanvända med en ny skruv. Men på högersidan sken fästet med sin frånvaro, så där fick det bli Biltemas monteringsclips för bromsrör (66-480 34,90:-). Funkade fint. Nu ska bromstrumman och hjullager återmonteras sedan är det dags att fortsätta med de övriga bromsarna.
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- thebear54
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 nov 2011 00:59
- Ort: Mount Tabor, Vermont U.S.A.
- Kontakt:
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Very nice progress Fredrik.
All new brake lines are the way to go...why take a chance.
As you saw today I am also doing brake work on my Kalmar and will post an update soon.
John (Hans)
All new brake lines are the way to go...why take a chance.
As you saw today I am also doing brake work on my Kalmar and will post an update soon.
John (Hans)
Director DAF Club of America
Director DAF Museum USA
Director DAF Museum USA
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Thanks, looking forward to your next update John!
Då mekandet lyst med sin frånvaro ett tag så tänkte jag posta en liten rolig kuriosa istället. Bilden kommer från SVT:s serie om Familjen Babajou från 2009. I avsnitt 2 (av 3) kan man ca 18:23 in i avsnittet se ett gamalt inklippt klipp där en MKB-märkt Tjorven står utanför ett hus med en MKB-skylt. Om det är Rausing 2 eller ej går tyvärr inte att se då klippet är för suddigt.
Här kan ni se hela avsnittet: http://vimeo.com/17890094
/Fredrik
Då mekandet lyst med sin frånvaro ett tag så tänkte jag posta en liten rolig kuriosa istället. Bilden kommer från SVT:s serie om Familjen Babajou från 2009. I avsnitt 2 (av 3) kan man ca 18:23 in i avsnittet se ett gamalt inklippt klipp där en MKB-märkt Tjorven står utanför ett hus med en MKB-skylt. Om det är Rausing 2 eller ej går tyvärr inte att se då klippet är för suddigt.
Här kan ni se hela avsnittet: http://vimeo.com/17890094
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HKC616 den 08 jan 2017 14:14, redigerad totalt 4 gång.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Idag blev det äntligen lite mekande igen, monterade tillbaks trumman och passade samtidigt på att byta packboxen i densamma.
Har ett par funderingar dock.
Fundering 1: Sitter inte "plåten" runt navet på första bilden upp och ner?
Fundering 2: Är det inte lite väl stor springa mellan trumman och bromsskölden på andra bilden?
/Fredrik
Har ett par funderingar dock.
Fundering 1: Sitter inte "plåten" runt navet på första bilden upp och ner?
Fundering 2: Är det inte lite väl stor springa mellan trumman och bromsskölden på andra bilden?
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1666
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2
Ny dag nytt inlägg, Nationaldagsbestyr.
Som jag nämnt tidigare så står Rausing 2 illa till för mekande med bromsar. Och med vänster frambroms klar (det enda hjul som man kom åt) återstod bara att ta ut bilen för att vända den om. Det blir höger bak som kommer få lite massage framöver. Med bilen ute passade vi på att ta en provtur, förmodligen den första sedan avställningen 1982 alltså 30år sedan. Gick inget vidare bra med bitvis en cylinder och chokegasning.
Film: http://www.youtube.com/watch?v=shibCwYqXJA
/Fredrik
Som jag nämnt tidigare så står Rausing 2 illa till för mekande med bromsar. Och med vänster frambroms klar (det enda hjul som man kom åt) återstod bara att ta ut bilen för att vända den om. Det blir höger bak som kommer få lite massage framöver. Med bilen ute passade vi på att ta en provtur, förmodligen den första sedan avställningen 1982 alltså 30år sedan. Gick inget vidare bra med bitvis en cylinder och chokegasning.
Film: http://www.youtube.com/watch?v=shibCwYqXJA
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld