Wheels 2010.jpg
Ford Hansen2.jpg
Sveav.2010.jpg
Wheels märken.jpg
Cruising kräftskiva.jpg
Rapport Wheels och Classic med Tjorven 2010
Resan till Wheels började lite pirrigt. I Västerås tändes laddningslampan. Fortsatte ändå 16 mil till Roslagen där jag hade ett ärende. Där hördes ett knattrande ljud från vänster sida på motorn. Gissar på hål i avgasröret inne i värmekammaren.
Väl hemma i Jakobsberg hade avgasupphängningen bak gått av. Men bilen hade gått som ett skollat troll.
Den kvällen fick avnjutas i garaget. Hängde om röret och tog isär generatorn. Den var jättefin så det blev att skrapa kontakter, sedan funkade det igen.
På fredag lånade min son Fredrik Tjorven till jobbet i Södertälje. Där blev det endel åka på stan där han märkte att bilen är okänd för väldigt många idag.
Lördag morgon dök han upp med familjen på Wheels i Tjorven. Jag hade fått låna hans Riviera att åka med.
Där bytte vi bil och jag åkte till Sveavägen för cruising. Efter att ha glidit en stund hittade jag en 4m lång
P-ficka. Perfekt för en Tjorv tyckte jag, som borde veta bättre. Nåväl efter 5-10 baxningar stod den där, hårt kilad med bakhjulet mot kantstenen.
Feelingen på cruisingen är alldeles extra. Redan på eftermiddagen dukar folk upp för gatufest, gärna med bilen bakom. Därför vill man parkera, avnjuta stämningen och kolla på bilar. Träffade en gubbe (f.d.kille) från Lycksele som varit på varenda cruising sedan starten 1975. Bättre kan jag inte beskriva stämningen.
T.o.m. polisen lyser ikapp med kräftlyktorna.
Men man vill ju cruisa. Gick till bilen, svängde tvärt vänster, startade och gav fullgas. Ingenting hände annat än viss tvekan från motorn. Sen kom ett ryck, skorrning och en från kräftskiva avvikande doft av bränt gummi. Troligen kardanaxelns gummiled som släppte.
Goda råd blev dyra. Här gällde handling innan mackarna stängde. Fick omedelbart låna en 945a, och hittade ett biltransportsläp på OK i Fruängen söder om Stocholm. När jag segat mig fram på Sveavägen till Tjorven och hunnit snea flaket dök polisen upp. Det meningslösa i att strula insåg dom och hjälpte till istället. Liksom fans.
Så med polisvink kom jag supersnabbt ut från stan
Classic Barkarby har en helt annan karaktär. Lite färre bilar och ett bredare register av historiska fordon.
Jag hade lovat köra rundtur på området med en 39ans Scania buss. Och hade hoppats att jag skulle få någon busspassagerare att köra fram Tjorven. Men det gick ju inte som ni förstår.
Marta, Du gav dig inte tillkänna, Du såg mig säkert. Tjorven stod på ett släp bara 2km ifrån så jag kunde ha tipsat i alla fall.
Måndagen gick till att frakta Tjorven till motormuseet i Grängesberg där den tillbringar fritiden. Reparationen får komma sen. Lägger med lite bilder. Torsten