Wheels och Classic 21-22/8

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av torsten »

Om alla goda krafter vill så har jag planer på att åka till Wheels Barkarby med Stockholm cruising 21/8.
Förra gången jag körde Stockholm cruising blev det som en dröm, "raggarna" formligen bar Tjorven längs Sveavägen skanderande Tjorven Tjorven.
Får jag tid och möjlighet kanske jag även ställer ut på Classic Barkarby dagen efter, söndagen den 22/8.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GMJ230
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 nov 2009 20:01
Ort: Södertälje

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av GMJ230 »

Jag gillar verkligen din "livräddningshoj", den ovanliga racermodellen av Itera! Har en egen plastcykel, men av den grågröna oväxlade standardmodellen.
Användarvisningsbild
marta_15
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 jul 2010 20:53
Ort: Uppsala

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av marta_15 »

Jag ska åka till Barkarby på söndag, vore kul att få se din Tjorv :)
Anna / Uppsala
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av torsten »

marta_15 skrev:Jag ska åka till Barkarby på söndag, vore kul att få se din Tjorv :)
Skall försöka ta dit Tjorven. Kommer själv att finnas i närheten av en röd SS buss mod 39. Vore kul att träffas.
Användarvisningsbild
marta_15
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 jul 2010 20:53
Ort: Uppsala

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av marta_15 »

Jag var till Barkarby idag men såg tyvärr ingen Tjorv.
Blev det ingen tur dit för er? Någon cruising igår?
Anna / Uppsala
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av torsten »

Wheels 2010.jpg
Ford Hansen2.jpg
Sveav.2010.jpg
Wheels märken.jpg
Cruising kräftskiva.jpg
Rapport Wheels och Classic med Tjorven 2010
Resan till Wheels började lite pirrigt. I Västerås tändes laddningslampan. Fortsatte ändå 16 mil till Roslagen där jag hade ett ärende. Där hördes ett knattrande ljud från vänster sida på motorn. Gissar på hål i avgasröret inne i värmekammaren.
Väl hemma i Jakobsberg hade avgasupphängningen bak gått av. Men bilen hade gått som ett skollat troll.
Den kvällen fick avnjutas i garaget. Hängde om röret och tog isär generatorn. Den var jättefin så det blev att skrapa kontakter, sedan funkade det igen.
På fredag lånade min son Fredrik Tjorven till jobbet i Södertälje. Där blev det endel åka på stan där han märkte att bilen är okänd för väldigt många idag.
Lördag morgon dök han upp med familjen på Wheels i Tjorven. Jag hade fått låna hans Riviera att åka med.
Där bytte vi bil och jag åkte till Sveavägen för cruising. Efter att ha glidit en stund hittade jag en 4m lång
P-ficka. Perfekt för en Tjorv tyckte jag, som borde veta bättre. Nåväl efter 5-10 baxningar stod den där, hårt kilad med bakhjulet mot kantstenen.
Feelingen på cruisingen är alldeles extra. Redan på eftermiddagen dukar folk upp för gatufest, gärna med bilen bakom. Därför vill man parkera, avnjuta stämningen och kolla på bilar. Träffade en gubbe (f.d.kille) från Lycksele som varit på varenda cruising sedan starten 1975. Bättre kan jag inte beskriva stämningen.
T.o.m. polisen lyser ikapp med kräftlyktorna.
Men man vill ju cruisa. Gick till bilen, svängde tvärt vänster, startade och gav fullgas. Ingenting hände annat än viss tvekan från motorn. Sen kom ett ryck, skorrning och en från kräftskiva avvikande doft av bränt gummi. Troligen kardanaxelns gummiled som släppte.
Goda råd blev dyra. Här gällde handling innan mackarna stängde. Fick omedelbart låna en 945a, och hittade ett biltransportsläp på OK i Fruängen söder om Stocholm. När jag segat mig fram på Sveavägen till Tjorven och hunnit snea flaket dök polisen upp. Det meningslösa i att strula insåg dom och hjälpte till istället. Liksom fans.
Så med polisvink kom jag supersnabbt ut från stan

Classic Barkarby har en helt annan karaktär. Lite färre bilar och ett bredare register av historiska fordon.
Jag hade lovat köra rundtur på området med en 39ans Scania buss. Och hade hoppats att jag skulle få någon busspassagerare att köra fram Tjorven. Men det gick ju inte som ni förstår.
Marta, Du gav dig inte tillkänna, Du såg mig säkert. Tjorven stod på ett släp bara 2km ifrån så jag kunde ha tipsat i alla fall.

Måndagen gick till att frakta Tjorven till motormuseet i Grängesberg där den tillbringar fritiden. Reparationen får komma sen. Lägger med lite bilder. Torsten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av HKC616 »

Vilket äventyr Torsten. Hoppas du får din Tjorv att funka igen.

Polisen verkar ha överseende med Tjorvar. När jag körde hem "Rausing1" från verkstan i söndags mötte jag polisen, ganska uppenbart att något inte stämmer när man kör utan framlysen monterade men dom verkade inte bry sig nämnvärt.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Wheels och Classic 21-22/8

Inlägg av torsten »

Tjorven är ännu inte reparerad efter Wheels men verkar inte hänga läpp så värst i alla fall.
Gå till < motornostalgimuseum.com > och klicka på BILHALL så ser du
Skriv svar

Återgå till "Träffar & rallyn 2010"