Tjorven 4 cyl

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Tjorven 4 cyl

Inlägg av HKC616 »

Mats F skrev: 20 maj 2021 16:00 Det var länge sen jag var in här, men tänkte fylla på med lite info om mitt Tjorvande, bland annat om prototypen. (se Torstens inlägg längre upp)

Bilen blev aldrig såld till någon privat, utan ägdes av fabriken. Den hade rullat några år som budbil åt Kalmar Verkstad, men han som körde var inte så noggrann med att kolla till bilen, och en dag hade den kokat torrt så illa att den började gå trögt.
Så han gjorde "det enda rätta" och gasade mer, och den blev så överhettad så att kolvarna börja smälta och det satt aluminium fastsmetat i foderna :shock: (den motorn har lösa foder). Då ställdes bilen undan. Någon gång mellan det hände och jag började renovera hade någon annan börjat att plocka isär bromsarna, men aldrig gjort klart. Bromsgrejorna låg som plockepinn i en låda. Motorn satt däremot kvar.

Den är som sagt unik, vad jag vet så är det den enda med den utdragna bakänden. Ett riktigt hopplock. Någon nämnde hjulen, de är mycket riktigt 4-bultade, och kommer från VW (bubbla eller 1500, jag minns inte) Vi beställde i vart fall ett nytt VW-hjul för att ha som reservhjul, det gamla var försvunnet.
Naven var "hemmasvarvade" för att möta bultmönstret.
Sätena är unika, och byggda på en ställning av fyrkant-rör, det satt bälten på alla platser, och som sagt: den är högerstyrd.

När jag inte själv kunde hysa den, kontaktade jag DAF-klubben men ingen var intresserad av att adoptera den. Toon och ett par andra holländare var på besök i Kalmar för att se de anrika lokalerna, och efter det bestämdes att de skulle ta över bilen.
En lastbil kom och hämtade den hemma hos mig på Öland. Jag tror jag har skyltarna liggande fortfarande (JKL040)
De gjorde ett bra jobb med renoveringen, det visade sig att ramen var illa rostskadad, så det var nog tur att de ramlyfte.
Jag har fortfarande spontan kontakt med holländarna, trevligt!

Med 1100 cc motor blev den kvick iväg, jag var först över korsningen många gånger till mångas förvåning... :lol:
Den Renaultmotorn tror jag finns även som 1400 cc (som satt i 66:an), men frågan är hur länge kopplingen och kardan håller.

I samband med min renovering av den på 80-talet, då den rullade som budbil åt Kalmar verkstad igen, gjorde jag även i ordning en vanlig Tjorv. Den hade drabbats av "ventilsallad", så det var två rejält nerkörda motorer som plockades ur.
Jag gjorde båda bilarna helt körklara, med utbytesmotorer, friska bromsar etc.
Dock kördes aldrig den 2-cylindriga i trafik utan ställdes undan vid fabriken. Efter nedläggningen av fabriken var den på villovägar några år, men dök upp igen.
Den har sedemera köpts av Jimi och hamnar i hans trevliga museum utanför Kalmar.
Hej Mats!

Tack för ditt inlägg med information om Kombin!

En sak vi alla undrar när Du säger att den såldes av fabriken är vilket år detta kan ha varit? Jag har för mig att den andra Du nämner (som nu Jimi äger) såldes på konkursauktionen av Bombardier 2005?

Skyltarna JKL040 skulle nog Jimi uppskatta på museet, han har faktiskt blivit i princip lovad att få köpa "hem" kombin från Nederländerna när ägaren Toon börjar bli till åren och inte ska köra mer.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Mats F
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jul 2013 21:46
Ort: Öland

Re: Tjorven 4 cyl

Inlägg av Mats F »

HKC616 skrev: 20 maj 2021 22:54
Hej Mats!

Tack för ditt inlägg med information om Kombin!

En sak vi alla undrar när Du säger att den såldes av fabriken är vilket år detta kan ha varit? Jag har för mig att den andra Du nämner (som nu Jimi äger) såldes på konkursauktionen av Bombardier 2005?

Skyltarna JKL040 skulle nog Jimi uppskatta på museet, han har faktiskt blivit i princip lovad att få köpa "hem" kombin från Nederländerna när ägaren Toon börjar bli till åren och inte ska köra mer.

/Fredrik
Hej Fredrik,

Ja, när kunde det ha varit? Det var i vart fall före stängningen (inte konkursen) av fabriken i Kalmar, som jag lånade bilen för att ställa ut på Calmar Classic Motor Show, sedan ville de inte ha tillbaka den på fabriken. Jag ordnade istället en uppställning i närheten där jag bor.
Riktigt när den sedan exporterades minns jag inte.

Bra tanke! Jag ska checka med Jimi (om han inte läser detta och ringer mig.. ;) ) hur det går. Jag vet att han ligger i förhandling med Toon.
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"