Sida 2 av 3

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 06:02
av basse
Fel av mig. Det är DAF 55 motorn med 45hk. Den är reggad med 45hk motor och DAF 66 motorn har 48hk............

/Philip

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 12:20
av HKC616
torsten skrev:Bilen ny för mig. Vet ni om det är 55, 66, eller möjligen 343 motor? De 2 slanganslutningarna ? luftrening ?
Det var inte så ovanligt med motorbyte.
Motorn har nog Basse klurat ut. Luftgrejen skulle kunna vara till kupen nu när jag tänker efter, det gick ut en liten snabel i grillen för friskluft och det är ju en vattenslang som går in under själva luftgrejen någonstans kanske till värme? Det satt dock en Ebersprächer i den. Allt ser för proffsigt ut för att vara ett hemmabygge.

/Fredrik

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 12:56
av torsten
Skulle vara intressant att se hur Kalmar löst kupevärmeproblemet i de vattenkylda 4cyl varianterna som dom byggde. Har inte sett interiör- eller motorbilder på någon sådan.
Fredriks gissning på inbyggt värmepaket köper jag. Visst är det en duktig plåtis som byggt lådan.

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 17:02
av basse
Lite lurt med "lådan" där.

Fredrik, blir det en till tjorven i moheda? ;) Kalla mig Philip istället ;)

Jacob, tog du chassinummer på dom två Tjorvarna?

/Philip

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 19:36
av Jacob
basse skrev:Jacob, tog du chassinummer på dom två Tjorvarna?
Nej, jag hann inte titta nära på dem, för ägaren skulle iväg. Men jag ska tillbaka vid ett senare tillfälle.
/J

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 20:58
av basse
Ok.

/Philip

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 22:45
av HKC616
torsten skrev:Skulle vara intressant att se hur Kalmar löst kupevärmeproblemet i de vattenkylda 4cyl varianterna som dom byggde. Har inte sett interiör- eller motorbilder på någon sådan.
Fredriks gissning på inbyggt värmepaket köper jag. Visst är det en duktig plåtis som byggt lådan.
Visst är det bara den Holländska kombiprototypen vi känner till som har haft Renaultmotor från fabrik? I så fall är det här det närmsta vi kommer i nuläget. Den har en annan instrumentpanel/reglage till värmen och sedan sitter det något "silverpaket" bakom motorn som skulle kunna vara ett värmepaket. Hade varit intressant att få kontakt med ägaren och be om lite mer info/bilder om just värmepaketet.
kombi1.jpg
kombi2.jpg
kombi3.jpg
kombi4.jpg
Ser även ut som att det kan sitta en elfläkt i själva paketet på Alvesta-Tjorven, tycker det gör att bilen blir mer intressant även om inte Renault-motorn har suttit i från fabrik. Det är som Torsten skriver en duktig plåtis som byggt lådan och jag får en känsla av att den har byggts på fabriken men då måste ju motorn också suttit från fabrik, hmmm...

/Fredrik

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 19 maj 2014 23:10
av HKC616
basse skrev:Lite lurt med "lådan" där.

Fredrik, blir det en till tjorven i moheda? ;) Kalla mig Philip istället ;)

Jacob, tog du chassinummer på dom två Tjorvarna?

/Philip
Ja lådan har verkligen satt min hjärna i arbete, det är den som gör att bilen är intressant. Priset är för högt, skicket är för dåligt och bilen är inte komplett men den kanske hamnar i Moheda ändå dum som man är :lol:
Philip får det bli i fortsättningen.

/Fredrik

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 20 maj 2014 05:58
av basse
Ja om den skulle vara här i stan skulle jag också köpa den. Det blir halvan för mig istället.

Hoppas jag stöter på kombin igen i sommar. Jag såg ju 4st Tjorvar men var bara intresserad av DAF då........ Sedan en månad efter gick jag med här och nu äger jag snart 2,5 st. Sedan har jag sett 12,5 Tjorvar på ett år / hela mitt liv.

Status på BYH: hon står ca 1,5 mil härifrån för att byta styrlederna, huvud bromscylinder och skruva på förgasaren för lägre CO halt. Snart är den 100% itrafik :D


/Philip

Re: Tjorven i Alvesta

Postat: 27 maj 2014 05:59
av basse
Står såld på blocket nu!

/Philip