Drivremmar
Postat: 12 maj 2011 20:54
Har någon skaffat nya drivremmar? Av vem och vad kostade dom?
Under slutmonteringen av HEE 371 blev monteringen av drivremmarna mycket enkel. Har aldrig tyckt att det varit så svårt att byta men det här var bingo.
Skaffa 8 st 6k skruv M10x90 med låsmutter och planbricka. Samt 2 st M 12x140 med låsmutter och 6 st planbrickor + en M10 gängstång 150 lång med 2 vanliga muttrar. Samt en träkloss 22 mm. Se foto.
Börja med att byta bulten till stötdämparen. Rensa alla hål från ärg med 12 resp 10 mm borr. Stoppa i den nya bulten framifrån utan mutter. Bulten får ej glida ur bakaxeln under arbetets gång.
demontera den inre undre skruven och ersätt med gängstången med muttrar i båda ändar.
Lyft bilen i bryggan eller bakstammen, ej i bakaxeln. Säkra med pallbock. Demontera hjul och kåpor.
Frilägg bromsrör från klammer så att det kan röra sig framåt utan att skadas.( Ev. lossa skruvar för remspänning) Stoppa in träbiten i främre remskivan. Saknas remmen går det att bända isär remskivan med skruvmejsel och träkloss
Lossa nu de tre bultarna som håller bakaxeln, de yttre först och stoppa i de nya bakifrån utan mutter.
Att byta rem blir som en dans på rosor. Bakaxeln dras bakåt med gängstången, lätt som en plätt. Dra till alla bultar. glöm ej fixa till bromsröret. Första gången är bultarna svåra att demontera ( läs Jespers skräckscenario i Projekt HEE 371) Men jag lyckades med värmepistol, gasolbrännare, mutterdragare, och slagdorn få loss bultarna utan att ha sönder något.
Lossa och känn på bultarna vart 5te år så slipper man problemet att dom ärgar fast så hårt. I sämsta fall kan beläggningarna spränga bakaxeln, inget drömläge precis. Att ligga före känns härligt.
Under slutmonteringen av HEE 371 blev monteringen av drivremmarna mycket enkel. Har aldrig tyckt att det varit så svårt att byta men det här var bingo.
Skaffa 8 st 6k skruv M10x90 med låsmutter och planbricka. Samt 2 st M 12x140 med låsmutter och 6 st planbrickor + en M10 gängstång 150 lång med 2 vanliga muttrar. Samt en träkloss 22 mm. Se foto.
Börja med att byta bulten till stötdämparen. Rensa alla hål från ärg med 12 resp 10 mm borr. Stoppa i den nya bulten framifrån utan mutter. Bulten får ej glida ur bakaxeln under arbetets gång.
demontera den inre undre skruven och ersätt med gängstången med muttrar i båda ändar.
Lyft bilen i bryggan eller bakstammen, ej i bakaxeln. Säkra med pallbock. Demontera hjul och kåpor.
Frilägg bromsrör från klammer så att det kan röra sig framåt utan att skadas.( Ev. lossa skruvar för remspänning) Stoppa in träbiten i främre remskivan. Saknas remmen går det att bända isär remskivan med skruvmejsel och träkloss
Lossa nu de tre bultarna som håller bakaxeln, de yttre först och stoppa i de nya bakifrån utan mutter.
Att byta rem blir som en dans på rosor. Bakaxeln dras bakåt med gängstången, lätt som en plätt. Dra till alla bultar. glöm ej fixa till bromsröret. Första gången är bultarna svåra att demontera ( läs Jespers skräckscenario i Projekt HEE 371) Men jag lyckades med värmepistol, gasolbrännare, mutterdragare, och slagdorn få loss bultarna utan att ha sönder något.
Lossa och känn på bultarna vart 5te år så slipper man problemet att dom ärgar fast så hårt. I sämsta fall kan beläggningarna spränga bakaxeln, inget drömläge precis. Att ligga före känns härligt.