Postbil nr 48.142

Här kan du presentera din eller någon annans Tjorven, gärna med bild och information om bilen.
Kategoriregler
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av HKC616 »

På tisdag 28/8 har HKC fått ett hedersuppdrag som statist i inspelningen av säsong 3 av serien Vår tid är nu. Lastad och klar inför resan till Göteborg.
6F7FB921-C530-4AB0-B7D0-4169C8492569.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av HKC616 »

Några bilder från inspelningen.
F2C3B8B7-63D7-4DFA-AAEB-FFD904C820EB.jpeg
4BC7CBFC-67D8-408B-9E1E-A6D8DCD66B1A.jpeg
7876F958-BBC1-4EC7-B4AD-146FA28C59B8.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av HKC616 »

Efter ett verkstadsbesök för bromsfix (ny hjulcylinder vänster fram) och en godkänd besiktning som gäller ända till 2099 så hände det tyvärr något med drivningen på väg hem från besiktningen, det klonkade till. Mer vet jag inte än att det är något i eller runt kopplingen som gett sig.
159AF72C-4636-42AD-941B-D7EAEDD473A6.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av torsten »

Bergis drivaxeln
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av HKC616 »

torsten skrev: 11 okt 2018 21:04Bergis drivaxeln
Kan vara, dock verkar det som att axeln som går genom kopplingsstruten vobblar så att trumman går i godset i struten. Verkstan som lagat bromsarna var även och besiktade så jag var tyvärr inte med själv vid haveriet, de var däremot övertygade om att det var ett lager som gett upp.

Saken är den att ända sedan kopplingsbytet 2010 så är det något som har skramlat på tomgång och det ljudet hade tydligen blivit värre just före haveriet men vi får se till våren om tid och ork finnes för att plocka ur motor för att se vad det är för fel. En handlarlista är upprättad för att göra en beställning av delar som kan behövas.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av torsten »

Backa växellådan så Du får ur drivaxeln. Tar hela kafferasten men inte mer. Kolla noga statusen i främre ändan. Då kan Du känna om axeln känns konstig in emot kopplingen. Har Du drivaxel med pånitade ändar? Går mycket nära kardantunneln och slår lätt i. Jag har fått pressa motorn i lägsta läget för att få frigång
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.
Senast redigerad av torsten den 12 okt 2018 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av HKC616 »

torsten skrev: 12 okt 2018 11:06 Backa växellådan så Du får ur drivaxeln. Tar hela kafferasten men inte mer. Kolla noga statusen i främre ändan. Då kan Du känna om axeln känns konstig in emot kopplingen. Har Du drivaxel med pånitade ändar? Går mycket nära kardantunneln och slår lätt i. Jag har fått pressa motorn i lägsta läget för att få frigång
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.
Jag har inte varianten med pånitade ändar så det bör inte vara det som har låtit. På tal om motorns läge antar jag att Du menar i bakkant? Hur kritisk är egentligen motorns läge för drivaxeln? Såg att motorkuddarna i bakkant har börjat hänga lite.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Postbil nr 48.142

Inlägg av torsten »

Det är väl naturligt att bästa läge för drivaxeln är om utgående axel motor och ingående axel variomatic ligger i exakt linje. Det finns dock inte mycket att göra åt det.
Motorkuddarna bak för ett hårt liv. Jag har fått byta några stycken under mina 33 år som tjorvenägare. Om kuddarna släpper under körning går det bra att åka hem i alla fall. Tvärbalken ligger så nära kopplingshuset att motorn faller bara lite. Vibrationerna fortplantas till chassit så felet glöms inte bort
Skriv svar

Återgå till "Presentation, galleri / Presentation, gallery"