Makeover på Tjorven

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Skriv svar
Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Makeover på Tjorven

Inlägg av Basberoende »

Hallå samtliga.

Jag får väl börja lite snabbt att presentera mig. Är 25 år gammal och har alltid haft lite kli i fingrarna om jag inte får hålla på med att dona med något. Lite större sakerna jag gjorde började jag med när jag var 18 år, köpte mig en gammal Volvo T22 som var ett lik, stoppade i en Volvo B230E motor i traktorn och körde lite med den på så kallade Traktorrace. Det var ett ganska lagom arbete som projektarbete i gymnasiet. Men sedan tröttnade man på den moderata effekten i traktorn på 130 hk, slängde i en vässat B21et istället. I dagsläget är det ca 250 hk i den motorn nu, lite mer lagom än knappt 30 original. Men det är ju inte detta denna projekttråden ska handla om, utan den ska ju handla om Tjorven som jag köpte i fredags, fredagen den 13:e juni. Som ni säkert redan har förstått så har jag svårt för att låta saker vara original. Så, ni som är originalfantaster kan sluta att läsa efter denna raden nu. Tjorven kommer INTE bli som den har varit förr...



Hela historien började för ca 2-3 år sedan. Körde på byavägen till och från arbete samt andra resor och såg något gult skymta i och utanför en ladugård. Tankarna var väl inte så djupa på vad det kunde vara, förens för ca 1.5 år sedan. När ladugården hade trillat ihop till en viss del så såg jag vad det var som faktiskt stod inne i ladugården. Det var en Tjorven, och bakom ladugården stod det ännu en. Veckorna gick och jag körde förbi ett antal gånger och såg dessa bilar. Jag är lite av den sorten som inte stormar fram till någon och vill verka framfusig. Så därför har jag varje gång jag har kört förbi saktat in så pass mkt för att hålla koll på om det är någon ute i trädgården.
Sedan läste jag i en tråd här för ett antal veckor sedan att Jacob hade varit och pratat med en äldre man som hade 2 Tjorvrar ståendes. Började fundera på om det var samma Tjorvrar som jag hade span på. La då ut en tråd här på forumet om hur pass framfusig man skulle vara i jakten på Tjorven. Jacob svarade att man ska bara knacka på direkt då ägarna till Tjorvrar för det mesta har mkt att berätta om sina bilar och gör det gärna med, men att Tjorvrarna i Uråsa hade han redan pratat med ägaren till, dvs samma Tjorvrar som jag hade span på. Inte bra detta var min tanke då. Men vänlig nog som Jacob är så blev jag inbjuden till Jacob och Fredriks kik på dessa Tjorvrar som stod hos Nisse. När vi sedan skulle kolla på dessa bilar kunde dessvärre inte Jacob följa med och kolla, det var ju trotsallt hans förtjänst att vi skulle dit. Fredrik och Mattias åkte hur som helst hem till Nisse den 8 juni för att kolla på dessa bilar. Se även http://tjorvenforum.se/viewtopic.php?f=8&t=479

Efter lite övervägande beslutade jag mig för att köpa HDX330.

Fredagen den 13:e så åkte jag och en kompis dit med bil och ett bra släp samt även en hjullastare för att hämta Tjorven. Hjulastaren behövdes då Nisse sa att Tjorven hade stått på samma ställe i över 30 år och att den var låst i växellådan. Men när vi skulle få ut den ur ladugården så provade vi att dra ut den framlänges istället för att lyfta ut den. Döm om vår förvåning när bilen började rulla efter en meter!
Drog bilen ca 250 meter till en stor plan där vi kunde lasta den lättare. Puttade på bilen på släpet med hjälp utav pallgafflarna och körde hem Tjorven. Nu står Tjorven och väntar på ett nytt liv. Det nya livet kommer nog inte att bli som postverket hade föreställt sig den dagen Tjorven byggdes.

Min tanke med denna stackars bil är att göra en helt ny ram enligt SFRO:s regler och regga om den som amatörbyggt fordon med en mittmonterad Volvo T5 som kommer att bearbetas med. Som den uppmärksamma redan har märkt med så nämnde jag Tjorven med ett regnr, denna Tjorven är registrerad och kommer att få en ny identitet. Det kommer även att bli mycket delar över i bygget då jag inte kommer använda någon av delarna i original drivlinan. Så om det är någon som är på jakt efter delar så fråga, är det en del som jag inte ska ha så kommer jag att sälja den.

En sak som är säker med denna Tjorven är i alla fall att den kommer förbli gul, med postens logga på dörrarna ;)

Hade även lite tur. Satt och kollade på Ebay och råkade snubbla över beg kromsarger till framlyktorna. Kunde inte motstå att köpa hem dom då mina är rostiga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Basberoende »

Hittade denna Tjorvens postbilsnr här på sidan, blir kanon.
postid på denna bilen var 47192.
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av HKC616 »

Basberoende skrev:Hittade denna Tjorvens postbilsnr här på sidan, blir kanon.
postid på denna bilen var 47192.
Kul! Ska bli intressant att följa detta projekt.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Basberoende »

Då det är lite semester från jobbet så får jag återuppta arbetet med Tjorven. Som sagt kommer den inte bli original i drivlinan när jag är klar. Så det kommer gå några donatorbilar innan jag är färdig. Började med att skrota ner nummer 1 nu ikväll.
Det som ska sparas är egentligen bara framvagnen, men jag behåller även motorn tillsvidare.

Kan bara konstatera att det kommer bli trångt innan detta är färdigt ;) Skohorn samt kofot kommer nog att bli mina bästa kompisar innan motorn är på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av torsten »

Grattis Emil. Skall bli intressant att följa projektet.
Tack för att Du tänker på oss andra. Släng för attan inga originalgrejer innan du annonserat ut dom på forumet. Det är skriande brist på kardanaxel ( även trasig kan duga ). Motor, Variomatic, komplett bakbrygga och drivremmar intressanta.
/tycker Torsten
Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Basberoende »

torsten skrev:Grattis Emil. Skall bli intressant att följa projektet.
Tack för att Du tänker på oss andra. Släng för attan inga originalgrejer innan du annonserat ut dom på forumet. Det är skriande brist på kardanaxel ( även trasig kan duga ). Motor, Variomatic, komplett bakbrygga och drivremmar intressanta.
/tycker Torsten

Tack för det Torsten. Kommer absolut inte att slänga delar innan ni andra här på forumet har fått en chans att få ta del utav delarna. Nisse som jag köpte Tjorven av tyckte jag skulle klippa av drivremmarna, men dom är fortfarande intakta vad jag vet då jag aldrig klippte av dom. Jag har faktiskt hittat nya remmar med för den delen som jag tror kan passa
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Jacob »

Hur är det med spårvidden på drivpaketet? Får det plats inom karossen?
Jag fick ändra mitt fälgval rätt drastiskt när jag upptäckte hur smalt det är där bak - och jag har ju drivlina från en ganska smal bil...
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Basberoende »

Jacob skrev:Hur är det med spårvidden på drivpaketet? Får det plats inom karossen?
Jag fick ändra mitt fälgval rätt drastiskt när jag upptäckte hur smalt det är där bak - och jag har ju drivlina från en ganska smal bil...
/J

Där kommer jag få bekymmer. Detta drivpaketet är relativt mkt bredare. Så jag kommer få göra någon form utav skärmbreddning. Men det ska nog gå att lyckas få till. Kommer köra med fälgar så jag får så smal spårvidd som möjligt.
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Jacob »

Då får du också tänka på att när skjutdörrarna är fullt öppna så täcker de delvis bakhjulen.
Just detta har varit ett av de största huvudbryen i mitt projekt. Det går så klart att även kapa i skjutdörren, men då måste motsvarande täckas igen i dörrhålet. Ingen omöjlighet, så klart, men helt klart en formgivningsutmaning...
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Re: Makeover på Tjorven

Inlägg av Basberoende »

Jacob skrev:Då får du också tänka på att när skjutdörrarna är fullt öppna så täcker de delvis bakhjulen.
Just detta har varit ett av de största huvudbryen i mitt projekt. Det går så klart att även kapa i skjutdörren, men då måste motsvarande täckas igen i dörrhålet. Ingen omöjlighet, så klart, men helt klart en formgivningsutmaning...
/J
Jag är medveten om detta och funderar på hur jag ska lösa det. Bilen står orörd ännu. Men jag tackar för upplysningen
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"