Tekniska Museet i Linköping.
Kategoriregler
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
- HKC616
- Inlägg: 1664
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Tekniska Museet i Linköping.
INFORMATION OM FÖREMÅL NUMMER TM35131
Bil
Typbeteckning: Tjorven
Tillverkare: Kalmar Verkstads AB
Tillverkningsår: 1965
Beskrivning
Postbil utvecklad i samarbete med posten, typ KVAB-KVD, chassinummer 10004. Holländsk DAF-motor typ Dafodil 32. Variatorväxellåda med centrifugalkoppling och kilremsdrift. Kaross av plåt, aluminium, trälister med skjutdörrar fram. Eberspächer kupévärmare. Max last 240 kg. Registeringsnummer G3200, A17220, nu DCU 850. Tvåcylindrig fyrtakts bensinmotor, cylindervolym 750 cc Effekt 30 hk/4000vpm.
Längd: 3500 mm
Bredd: 1480 mm
Höjd: 1800 mm
Historia
Experimentbil för distribution av post, utvecklad i samarbete med posten. Den första försöksserien på 19 bilar provades av ett antal postverk, denna med tillverkningsnummer fyra, tidigare rödlackerade, av holländska posten. Från 1967 tillverkades 1000 Tjorven med plastkaross. Denna är omlackerad och försedd med dragkrok för att användas av Tekniska museets ballongklubb.
Accessionsnummer: TM35131
/Fredrik
Bil
Typbeteckning: Tjorven
Tillverkare: Kalmar Verkstads AB
Tillverkningsår: 1965
Beskrivning
Postbil utvecklad i samarbete med posten, typ KVAB-KVD, chassinummer 10004. Holländsk DAF-motor typ Dafodil 32. Variatorväxellåda med centrifugalkoppling och kilremsdrift. Kaross av plåt, aluminium, trälister med skjutdörrar fram. Eberspächer kupévärmare. Max last 240 kg. Registeringsnummer G3200, A17220, nu DCU 850. Tvåcylindrig fyrtakts bensinmotor, cylindervolym 750 cc Effekt 30 hk/4000vpm.
Längd: 3500 mm
Bredd: 1480 mm
Höjd: 1800 mm
Historia
Experimentbil för distribution av post, utvecklad i samarbete med posten. Den första försöksserien på 19 bilar provades av ett antal postverk, denna med tillverkningsnummer fyra, tidigare rödlackerade, av holländska posten. Från 1967 tillverkades 1000 Tjorven med plastkaross. Denna är omlackerad och försedd med dragkrok för att användas av Tekniska museets ballongklubb.
Accessionsnummer: TM35131
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Är denna Tjorv utställd nu? TM har haft den magasinerad i decennier. Ett mycket trevligt återseende, då jag minns denna som gatbil. Bilägger instrument som komplement till Fredriks utmärkta redovisning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Djungeltrumman
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 10 jul 2011 01:54
- Ort: Höllviken, S. Skåne
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Snygg!
Kan det vara denna bil som finns på tidigare nämnda tavla?
Johan
Kan det vara denna bil som finns på tidigare nämnda tavla?
Johan
Variomatic - som att ta hissen istället för trappan.
SAAB 95 Tvåtakt 1965. Pärlgrå.
SAAB 99GL 1977. Orkidévit.
SAAB 95 Tvåtakt 1965. Pärlgrå.
SAAB 99GL 1977. Orkidévit.
- HKC616
- Inlägg: 1664
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Vet inte om bilen är utställd på museet nu.
Kan vara den på tavlan, men det tillverkades ju 19? stycken plåttjorven så det kan lika väl vara någon annan.
/Fredrik
Kan vara den på tavlan, men det tillverkades ju 19? stycken plåttjorven så det kan lika väl vara någon annan.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 09 jan 2010 12:28
- Ort: Sala
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Men DCU 850 tycks vara ett släp
Så här står det på Trafikverkets sida:
______________________________________________
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: DCU850
Fabrikat: EGEN TILLVERKNING
Färg: LGRÅ Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår: 1992 Fordonsslagsklass:
Chassinummer: DCU85092
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2006-12-27
Senaste EU-regbevis del 2: 2006-12-27
Handelsbeteckning:
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (1992-02-14)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1992-02-14
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2013-04-30
Senast godkända besiktning: 2011-04-28
Vägmätarställning, km:
_______________________________________
Hur kommer sig detta? Är fordonet numera avfört från registret
Så här står det på Trafikverkets sida:
______________________________________________
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: DCU850
Fabrikat: EGEN TILLVERKNING
Färg: LGRÅ Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår: 1992 Fordonsslagsklass:
Chassinummer: DCU85092
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2006-12-27
Senaste EU-regbevis del 2: 2006-12-27
Handelsbeteckning:
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (1992-02-14)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1992-02-14
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej
Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2013-04-30
Senast godkända besiktning: 2011-04-28
Vägmätarställning, km:
_______________________________________
Hur kommer sig detta? Är fordonet numera avfört från registret
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Ja, Tjorven, KVAD KVD 400, DCU 850, avregistrerades 881217. Museer kan ganska lätt avregistrera om man inte har för avsikt att sätta fordonet i trafik igen.
- HKC616
- Inlägg: 1664
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Tror inte att detta var en avsiktlig avregistrering då datumet klingar bekant. Just detta datum avregistrerades ett stort antal fordon som ägaren ej betalt sina avgifter för. Kan ju vara en slump också givetvis, vet ej.
/Fredrik
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Mycket möjligt att det är så/ TorstenHKC616 skrev:Tror inte att detta var en avsiktlig avregistrering då datumet klingar bekant. Just detta datum avregistrerades ett stort antal fordon som ägaren ej betalt sina avgifter för. Kan ju vara en slump också givetvis, vet ej.
/Fredrik
- basse
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
- Ort: Söderhamn
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Idag har jag sett en Plåttjorven för första gången
Den har chassinummer 10004 (som på registreringsbeviset) och tillv-år 1965.
Man ser verkligen att KVAB hade byggt andra fordon än tjorven när man kollar på skjutdörrarna.
Jag tycker plasttjorvarna är robusta men dom i plåt är ännu mer robusta
I kupén satt det någon timer och vet någon av er vad den är till?
/Philip
Den har chassinummer 10004 (som på registreringsbeviset) och tillv-år 1965.
Man ser verkligen att KVAB hade byggt andra fordon än tjorven när man kollar på skjutdörrarna.
Jag tycker plasttjorvarna är robusta men dom i plåt är ännu mer robusta
I kupén satt det någon timer och vet någon av er vad den är till?
/Philip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018, DAF 750 -62
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018, DAF 750 -62
- HKC616
- Inlägg: 1664
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Tekniska Museet i Linköping.
Riktigt fin komplettering med färska foton. Timern är till extravärmare i kupen, Eberspächer eller liknande.
/Fredrik
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld