Plåttjorven
Postat: 01 dec 2009 14:36
Denna fantastiska bil från 1964 byggd som ett mellanting mellan perrongtruck och järnvägsvagn plöjde vägen för den kommande plasttjorven. Dess drivlina som kom från Daf 30-33 ersattes på plastversionen av drivlinan från den supermoderna Daf 44 som var betydligt piggare. Än idag har moderna bilar svårt att hänga med den dom första 10 metrarna. Plåttjorven är också den enda Tjorv som jag sett vänsterstyrd. Uppgifter om vänsterstyrda plasttjorvar mottages tacksamt. Jag efterlyser uppgifter om kvarvarande plåttjorvar. Av 19 st byggda -64 -66 känner jag bara till 4 st. 2 st på postmuseet, bl. a. den första från -64 med chassinummer 10001. Den togs i bruk av posten i januari 1965. Tekniska museet har en från 1965 och så finns en 66a i Höör, privatägd från ny, uttagen -68 och den enda som är kvar i bilregistret. De två sistnämnda är inte posttjorvar vilket visar att man från början var inställd på en bredare marknad än bara posten.
Lite dansk läsövning i bilagan skadar väl inte så här före (h)jul. Danska postverket provade troligen 3 plåttjorvar, i alla fall minst 2 ( har bild på 2 samtida med olika reg.nr)
Har hittat en presentation av plåttjorven i en amerikansk tidskrift så tidigt som i mars 1965.
Lite dansk läsövning i bilagan skadar väl inte så här före (h)jul. Danska postverket provade troligen 3 plåttjorvar, i alla fall minst 2 ( har bild på 2 samtida med olika reg.nr)
Har hittat en presentation av plåttjorven i en amerikansk tidskrift så tidigt som i mars 1965.