Sida 1 av 2

De finska Tjorvarna

Postat: 01 jan 2012 13:54
av torsten
Med ett spirande intresse för Tjorven i Finland är det dags för en sammanställning av den knappa information som finnes om dessa. I allt väsentligt är uppgifterna lånade från tidningen Mobilisti no 3/ 2004, forummedlemmar, finska postmuseet och det åländska bilregistret.
Under 70 talet måste man ha en svårfångad dispens för att registrera och köra högerstyrda fordon. En obegriplig bestämmelse som gjorde andrahandsmarknaden ”död”. När Tjorvarna togs ur trafik allaredan i slutet på 70-talet så gick nästan alla till skrot. Enligt Seppo finnes bara 2 registrerade .
Posten köpte 37 Tjorven. De var av modell Kalmar Tjorven KVD 411-B-van/2250 och företer vissa olikheter jämfört med de svenska. 18 levererades 1970-71, resten 71-73. Den sista togs ur trafik 1979. De första hade smal bakdörr men i senare leveranser ingick kanske den modernare krokodilkäften. Postmuseet har bevarat den avregistrerade GUV-96, chassinummer 51500, motornummer 850A1-073060. Enligt uppgift finns den numera på vägmuseet Mobilia i Kangasala, dock inte utställd. Den har stått modell för den miniatyr i skala 1:76 som finska postmuseet säljer.
Modellbil sk 1-76.jpg
GUV-96 FinskPosttjorv-2.JPG
FinskaPosttjorvar.JPG
OGB-912 2.jpg
MAC-6 100912 Laukaa FIN.JPG
MAC-6 Interiör.JPG
MAC-6. Registrerad och i bruk. Vad sägs, väldigt lik OGB-912. Gula fälgar, avsaknad av lyktsargar. Inga postdekaler på dörren. Kan gott vara samma bil som varit avregistrerad. Behöver ej ha varit postbil, gult var populärt på bilar i början på 70-talet. MAC-6 har en nersågad mellanvägg, okänt om det varit så från leverans.

Nestetjorv lastas för transport till Åland. Denna förefaller ha en högsta hastighetsskylt på 75km/h i st.f. 80 på dom andra bilarna. Egendomligt. Paketbilar fick i Finland lägre skatt om dom fick köra max 80. Man skämtade allmänt om att man betalade skatt efter hur fort man ville köra. Med en Tjorven var den reella fartförlusten dock försumbar.
Nestetjorv.jpg
Finsk_BDT-21.jpg
På nedanstående bil har jag fått följande information från Åländska bilregistret
ÅLK 67 (avregistrerad den 18.07.2006)
Tillv.nummer: 51726, årsmodell: 1971, märke och modellbeteckning:
KALMAR TJORVEN KVD-411-B-VAN/2250.
Det finns inte några andra Daf Kalmar, Kalmar Tjorven, eller KVD
registrerade på Åland.
Bilen gick en februaridag,( troligen 2006) för egen maskin långt upp i Finland. Saknar uppgift om ny finsk registrering. Obs, den har samma modellbeteckning som finska postmuseets trots att detta är en krokodilkäft
ÅLK 67 441C 71.jpg
Kan konstatera att minst 42 Tjorvar rullat i Finland på 7o-talet Nu finns kanske bara 4 kvar.

Re: "Ny" finsk postbil

Postat: 15 apr 2017 11:41
av torsten
Fick denna bild idag. Reg okänd.
Finsk postbil.jpg

Re: "Ny" finsk postbil

Postat: 15 apr 2017 21:14
av HKC616
torsten skrev: 15 apr 2017 11:41 Fick denna bild idag. Reg okänd.
Finsk postbil.jpg
Den här dök ju upp i flödet bara häromdan. Reg verkar vara JUK-40 även om det står något annat på vissa bilder, och Kalmar club? Vad är/var det? Och vad betyder det som står under huven? Ägare verkar vara Petteri Uusalo, Finland.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
/Fredrik

Re: De finska Tjorvarna

Postat: 16 apr 2017 11:40
av torsten
JUK-40 verkar sitta på en Mustang-65 sedan 1995. Reg VINTTI är nog bilhandlar/museireklam (från Vintage) Texten under motorhuven, fritt översatt "Se till att växeln står i friläge innan du öppnar" "Kalmar club" verkar vara ett avsomnat kapitel. I alla fall okänd för Google. Kul att Du delade med dig av denna tidigare okända bil.

Re: GUV-79

Postat: 18 jul 2018 12:20
av torsten
Återigen en ny finsk tjorv, fd GUV-79, bild från museum i Kotka där den tjänstgjort.( På museet står i juli 2018 GUV-96 utställd)
GUV 79, Karhula, Kotka Merikeskus.jpg

Re:Neste Tjorven

Postat: 03 sep 2018 20:13
av torsten
En till Neste Tjorv funnen. Karossen till salu i Askola 180705. En sensation närmast. Chassi 51542, ett nytt funnet chassinummer.
Neste.jpg
51542 chassiplåt.jpg
51542 färgkod.jpg
51542 front.jpg
51542 Interiör.jpg
51542 hö. sida.jpg

Re: Chassi 51382, KVD-411-B

Postat: 30 jul 2019 21:54
av torsten
Sakta men säkert dyker nya tjorvar upp även i Finland. Dagens fynd bjuder Automuseo Myllyn Vanhat autot i Liperi på
51382 Myllyn Automuseo Liperi. ZNH-71oreg.jpg
51382 Myllyn automuseo ZNH-71oreg KVD-411-B.jpg

Re: Chassi 51382, KVD-411-B

Postat: 31 jul 2019 00:45
av HKC616
torsten skrev: 30 jul 2019 21:54 Sakta men säkert dyker nya tjorvar upp även i Finland. Dagens fynd bjuder Automuseo Myllyn Vanhat autot i Liperi på
51382 Myllyn Automuseo Liperi. ZNH-71oreg.jpg51382 Myllyn automuseo ZNH-71oreg KVD-411-B.jpg
Kul! Vet Du historien bakom denna? Det är väl helt fel färg på den om den ska föreställa finsk postbil?

/Fredrik

Re: Chassi 51382, KVD-411-B

Postat: 31 jul 2019 09:12
av torsten
HKC616 skrev: 31 jul 2019 00:45
torsten skrev: 30 jul 2019 21:54 Sakta men säkert dyker nya tjorvar upp även i Finland. Dagens fynd bjuder Automuseo Myllyn Vanhat autot i Liperi på
51382 Myllyn Automuseo Liperi. ZNH-71oreg.jpg51382 Myllyn automuseo ZNH-71oreg KVD-411-B.jpg
Kul! Vet Du historien bakom denna? Det är väl helt fel färg på den om den ska föreställa finsk postbil?

/Fredrik
Nej, har inget mer. Färgen stämmer ju inte. Man kan även ana en grå färg på insidan. Museets tilläggsuppgift är att det är en -69a vilket måste vara fel. Bilen avregistrerad och reg.numret fejk.

Re: De finska Tjorvarna

Postat: 11 aug 2019 11:16
av GMJ230
Jag minns från min barndom i Finland att postbilar även kunde vara målade orange. Det kunde man också se i den samlarserie som finska posten gav ut för något år sedan.