De finska Tjorvarna
Postat: 01 jan 2012 13:54
Med ett spirande intresse för Tjorven i Finland är det dags för en sammanställning av den knappa information som finnes om dessa. I allt väsentligt är uppgifterna lånade från tidningen Mobilisti no 3/ 2004, forummedlemmar, finska postmuseet och det åländska bilregistret.
Under 70 talet måste man ha en svårfångad dispens för att registrera och köra högerstyrda fordon. En obegriplig bestämmelse som gjorde andrahandsmarknaden ”död”. När Tjorvarna togs ur trafik allaredan i slutet på 70-talet så gick nästan alla till skrot. Enligt Seppo finnes bara 2 registrerade .
Posten köpte 37 Tjorven. De var av modell Kalmar Tjorven KVD 411-B-van/2250 och företer vissa olikheter jämfört med de svenska. 18 levererades 1970-71, resten 71-73. Den sista togs ur trafik 1979. De första hade smal bakdörr men i senare leveranser ingick kanske den modernare krokodilkäften. Postmuseet har bevarat den avregistrerade GUV-96, chassinummer 51500, motornummer 850A1-073060. Enligt uppgift finns den numera på vägmuseet Mobilia i Kangasala, dock inte utställd. Den har stått modell för den miniatyr i skala 1:76 som finska postmuseet säljer. MAC-6. Registrerad och i bruk. Vad sägs, väldigt lik OGB-912. Gula fälgar, avsaknad av lyktsargar. Inga postdekaler på dörren. Kan gott vara samma bil som varit avregistrerad. Behöver ej ha varit postbil, gult var populärt på bilar i början på 70-talet. MAC-6 har en nersågad mellanvägg, okänt om det varit så från leverans.
Nestetjorv lastas för transport till Åland. Denna förefaller ha en högsta hastighetsskylt på 75km/h i st.f. 80 på dom andra bilarna. Egendomligt. Paketbilar fick i Finland lägre skatt om dom fick köra max 80. Man skämtade allmänt om att man betalade skatt efter hur fort man ville köra. Med en Tjorven var den reella fartförlusten dock försumbar. På nedanstående bil har jag fått följande information från Åländska bilregistret
ÅLK 67 (avregistrerad den 18.07.2006)
Tillv.nummer: 51726, årsmodell: 1971, märke och modellbeteckning:
KALMAR TJORVEN KVD-411-B-VAN/2250.
Det finns inte några andra Daf Kalmar, Kalmar Tjorven, eller KVD
registrerade på Åland.
Bilen gick en februaridag,( troligen 2006) för egen maskin långt upp i Finland. Saknar uppgift om ny finsk registrering. Obs, den har samma modellbeteckning som finska postmuseets trots att detta är en krokodilkäft Kan konstatera att minst 42 Tjorvar rullat i Finland på 7o-talet Nu finns kanske bara 4 kvar.
Under 70 talet måste man ha en svårfångad dispens för att registrera och köra högerstyrda fordon. En obegriplig bestämmelse som gjorde andrahandsmarknaden ”död”. När Tjorvarna togs ur trafik allaredan i slutet på 70-talet så gick nästan alla till skrot. Enligt Seppo finnes bara 2 registrerade .
Posten köpte 37 Tjorven. De var av modell Kalmar Tjorven KVD 411-B-van/2250 och företer vissa olikheter jämfört med de svenska. 18 levererades 1970-71, resten 71-73. Den sista togs ur trafik 1979. De första hade smal bakdörr men i senare leveranser ingick kanske den modernare krokodilkäften. Postmuseet har bevarat den avregistrerade GUV-96, chassinummer 51500, motornummer 850A1-073060. Enligt uppgift finns den numera på vägmuseet Mobilia i Kangasala, dock inte utställd. Den har stått modell för den miniatyr i skala 1:76 som finska postmuseet säljer. MAC-6. Registrerad och i bruk. Vad sägs, väldigt lik OGB-912. Gula fälgar, avsaknad av lyktsargar. Inga postdekaler på dörren. Kan gott vara samma bil som varit avregistrerad. Behöver ej ha varit postbil, gult var populärt på bilar i början på 70-talet. MAC-6 har en nersågad mellanvägg, okänt om det varit så från leverans.
Nestetjorv lastas för transport till Åland. Denna förefaller ha en högsta hastighetsskylt på 75km/h i st.f. 80 på dom andra bilarna. Egendomligt. Paketbilar fick i Finland lägre skatt om dom fick köra max 80. Man skämtade allmänt om att man betalade skatt efter hur fort man ville köra. Med en Tjorven var den reella fartförlusten dock försumbar. På nedanstående bil har jag fått följande information från Åländska bilregistret
ÅLK 67 (avregistrerad den 18.07.2006)
Tillv.nummer: 51726, årsmodell: 1971, märke och modellbeteckning:
KALMAR TJORVEN KVD-411-B-VAN/2250.
Det finns inte några andra Daf Kalmar, Kalmar Tjorven, eller KVD
registrerade på Åland.
Bilen gick en februaridag,( troligen 2006) för egen maskin långt upp i Finland. Saknar uppgift om ny finsk registrering. Obs, den har samma modellbeteckning som finska postmuseets trots att detta är en krokodilkäft Kan konstatera att minst 42 Tjorvar rullat i Finland på 7o-talet Nu finns kanske bara 4 kvar.