Tänkt efterföljare till Tjorven

Var Du med på tiden då det begav sig kan Du dela med dig av dina minnen här
lennart
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2009 13:59
Ort: Kil
Kontakt:

Tänkt efterföljare till Tjorven

Inlägg av lennart »

Den första Tjorven levererades 1968 men dess historia blev kort. 1969 - 70 var produktionen uppe i ca 250 bilar per år, sedan sjönk produktionen drastiskt och 1973 efter ca 2.000 bilar var drömmarna och sagan slut.
Posten hade byggt upp en brevbärarorginsation med Tjorven som bas, man behövde köpa ca 200 bilar årligen för att bygga ut verksamheten och för att förnya parken, nu stod man utan leverantör. I det läget vände man sig till Volvo och bad dem ta över tillverkningen av Tjorven, eller presentera en ersättare. Volvo byggde under största hemlighet en brevbärarbil med skjutdörrar baserad på en högerstyrd Daf 66 1973 års mod.
Den 6 febr. 1975 sattes den i testrafik vi poskontoret i Falun, den 1 dec. 1976 efter knappt två år var det dags för postkontoret i Västerås att prova.
Hur länge den gick där är oklart, men den 14 mars 1980 avregistreades bilen och vidare öde är okänt. :?:
Testkörningarna föll väl ut och Volvo offererade bilen med serviceavtal. Volvo var medvetna om det stora slitage bilarna utsattes för och serviceavtalet blev för dyrt och Posten tackade nej.
Det var då som GM kom in i bilden och posten började köra Opel, ett samarbete som varade i många år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Återgå till "Historik, fakta / History, facts"