Roliga Tjorven historier!

Var Du med på tiden då det begav sig kan Du dela med dig av dina minnen här
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Roliga Tjorven historier!

Inlägg av HKC616 »

Startar en tråd där vi kan samla lite roliga historier, och händelser med Tjorven inblandade.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Roliga Tjorven historier!

Inlägg av HKC616 »

Börjar med en som är direkt stulen i från spårvägssällskapets forum.

"Även den numera utdöda Tjorven hade delar från DAF. Variomaten gick lika fort bakåt som framåt, intygar mina äldre brevbärarkolleger, men så fanns det också en bild på Nrkp1 där en uppochnedvänd Tjorven ligger bredvid Gamla Rådstugugatan.
Karossen var av plast, så krockade man sprack skärmen och lyktorna dinglade i sina kablar!!"

"I Norrahammar har jag sett Tjorven backa en kilometer; det var halt och gick inte att köra uppför Spånhultsvägen med stopp vid varje grind, så brevbäraren började uppifrån och backade nerför hela gatan."

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Roliga Tjorven historier!

Inlägg av Jesper Bering »

Hej Bønnis,

Jeg har prøvet at vælte med min Tjorv en gang. Det har været omkring 1985-90. Vi kom kørende med god fart ad en sidevej til en større landevej. Desværre så jeg først landevejen da det var for sent, så jeg fik ikke bremset i tide (eller også kørte jeg for stærkt (för fort)).

Som I sikkert ved, er Tjorven overbremset på baghjulene, det vil sige baghjulene bremser for kraftigt i forhold til forhjulene. Jeg måtte jo bremse så kraftigt jeg kunne, og derfor blokerede baghjulene, så bagvognen skred ud, og vognen vendte siden til kørselsretningen.

Vi kom derfor skridende sidelæns ind på landevejen, og lige før vi ville være standset, lagde Tjorven sig ned på højre side. Vi lå faktisk på kørebanen, men heldigvis blev vi ikke ramt af nogen bil på landevejen.

Jeg havde altid bilen fyldt med værktøj, udstyr og skrammel (skräp). Der lå bl.a. en stor skrivemaskine foran passagerstolen. Alt det lå nu nede i højre side af vognen og nede på vejen (jeg kørte med højre dør åben).

Jeg rejste mig op, tog tændingsnøglen ud, åbnede vinduet i venstre dør og stak hånden ud og låste den venstre dør op. Så kunne jeg åbne den venstre dør og kravle op oven på bilen, og derfra springe ned på vejen. Der var ikke sket mig noget, jeg havde jo selen (bilbältet) på, og vi skred jo ganske langsomt, da vi væltede.

Så kom der en ung mand og hjalp mig med at rejse vognen op igen. Det var ganske nemt for to mand at rejse den op.

Alt det skrammel og værktøj der havde ligget nede i højre side af vognen, faldt nu tilbage igen. Det så forfærdeligt ud! Så kom der en ældre mand og kiggede ind i vognen. "Nå", sagde han, "nu skal du vist hjem og sortere post!". Og det havde han faktisk ret i.....

Jeg gik ned til et hus i nærheden og lånte en spand vand, så jeg kunne skylle motoren af for batterisyre - der var løbet en del syre ud af batteriet. Og så kørte vi hjem.

De eneste skader var: højre sidespejl knust, højre dørhåndtag brækket af, og en revne (spricka) i højre dør. Karosseriet var fuldstændig uskadt. Desværre har jeg ingen billeder fra uheldet.

Jeg har mange gange tænkt på at sætte hjulcylindre med større diameter i forhjulene, eller cylindre med mindre diameter i baghjulene, for at få en bedre bremsekraftfordeling, men det er aldrig blevet til noget (som så meget andet). Der kan fås hjulcylindre i mange diametre til disse Ate-bremser, fordi de bruges på mange forskellige biler.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
Flak
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 jun 2012 12:21
Ort: Bergkvara
Kontakt:

Re: Roliga Tjorven historier!

Inlägg av Flak »

Börjar med en som är direkt stulen i från spårvägssällskapets forum.
Jag håller inte stenhårt på kopieringsskyddet men den bilden är "stulen" från mig ;) bilden och bildserien finns i original i en pärm hos bärgarpelles son och digitaliserades av mig.

Tidningsurklippet är från Östra Småland 10 jan 1973, och olyckan hände på Kläckebergavägen
så det vore roligt att veta var spårvagnssällskapet fått tag på bilderna.
Visst är det kul med gamla bilder och dom är till för att spridas annars får man inte reda på något ;)
Mvh David
Flak
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Sågspån i motorn

Inlägg av torsten »

År 2000 hittade jag en tjorvmotor i en skrotkontainer på en bilverkstad. Jag hade sett att dom plockat ner drivlinan på en tjorv och styrde in för att fråga om kardanaxeln fanns kvar. Det fanns den och bilen skulle byggas om med Yamahamotor och vanlig diffad bakaxel. Kardanaxeln fick jag köpa för några hundringar. Man berättade att man haft igång motorn innan man slängde den. Då blev jag intresserad och jag fick motorn. Men var tvungen att pröjsa en femhundring för att få låna tre killar för att lyfta ur den där den låg under annat bråte i den stora helflakskontainern.
I dag drog jag fram den ur sitt gömsle i avsikt att starta upp den. Döm om min förvåning när vevhusventilationen var fylld av sågspån. Så den hade gott kunnat ligga kvar. Hade säkert skramlat och ägaren innan försökt tysta den.
Ett mångbesjunget trick men det är faktiskt första gången jag verkligen sett det-
Skriv svar

Återgå till "Historik, fakta / History, facts"