Plasttjorvens modellserie

Var Du med på tiden då det begav sig kan Du dela med dig av dina minnen här
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 627
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Plasttjorvens modellserie

Inlägg av torsten » 17 mar 2020 18:36

Plasttjorven som producerades 1968 – 1972 registrerades som bilmärke KVD, Kalmar Verkstad Daf. Med tilläggssiffra 440 för ensitsig postbil och 441 för bilar med passagerarsäte samt en bokstav som utförandekod, t.ex. KVD 441 E.
1968-1969, ursprungsmodellen A. Bokstaven stämplades inte på märkplåten. Bilen hade 6V elsystem, kraftig kaross och X ram. Smal lastdörr bak. Den i mitt tycke stabilast byggda Tjorven. 1000ex byggda. 1970, kom 12 V elsystem, samt som alternativ en modell med bred lastlucka, initierad av posten.
KVD 441 B, För marknaden med passagerarsäte och smal dörr bak
KVD 440 C, Postbil med bred lastlucka, ”krokodilkäft”
KVD 441 D, Picup, kom aldrig i produktion, endast ett par prototyper byggdes.
KVD 441 E, kan ses som en uppgradering av typ B. Få byggdes 1971.
KVD 440 F, kan ses som en uppgradering av typ C. Få byggdes 1971-1972
KVD 440 G, postbil, smal bakdörr, färdigbyggdes på Postens Verkstäder, Ulvsunda 1973-1975.
KVD 440 H, postbil, krokodilkäft, färdigbyggdes på Postens Verkstäder, Ulvsunda 1973-1975.
Dessutom känner man till ett par beteckningar: KVD 441 S 5 sitsig personbilsprototyp, nu i NL.
KVD 441 EL, de 2 sista chassina 52150 och 52151 med eldrift, krokodilkäft, märktes så.
PVI 1.jpg
Det kan ju finnas fler beteckningar, som denna tex. PVI-KVD-441-EB
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Återgå till "Historik, fakta / History, facts"