Tjorvstatistik

Var Du med på tiden då det begav sig kan Du dela med dig av dina minnen här
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Tjorvstatistik

Inlägg av torsten » 13 aug 2017 09:31

Ja, visst betyder det 3 nyregistreringar. Dock varning för att jag trasslat till det och räknat fel. Har hänt förr.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Nyårsrapport 2018

Inlägg av torsten » 07 jan 2018 10:59

180107. -16 grader, sol på grantopparna men svarta, hotande moln i nordväst ger trivsel i PC fåtöljen. Passar på och önskar ett GOTT NYTT TJORVÅR med många trevliga turer. Lite siffror väntar, denna gång med ägarprofil: Att Tjorven är en samlarbil står väl klart. Påfallande många ägare är bilsamlare. Ett 30 tal ägare har 2 eller fler Tjorvar. Priset tar TJORVEN CAFE & MUSEUM i Rockneby som har en stor och kul samling Tjorven. Passa på och lägg in ett besök där i sommar. En annan 2 tjorvägare som sticker ut har totalt 9809 bilar! Nörd info finns i PDF fil.
Ägaarstatistik 180104.pdf
ERF 678, Nivala fejan 180106.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Händelserapport 180612

Inlägg av torsten » 14 jun 2018 10:01

Gjort en snabbgenomgång av 2018 års händelser i Tjorvvärlden fram till nu. I huvudsak genom Biluppgifter.se.
Noterat 10 ägarbyten under perioden.
12 st i trafik 180612. I trafik men med körforbud 6st,
2 st avställda med gällande godkänd besiktning, alltså körklara.
Minst 2 st står kvar i svenska bilregistret trots att de har/har haft utländsk registrering. Skall väl inte gå? Av hänsyn till ägarna visas svåridentifierade bilder
93YB60 (3).jpg
ÅLK-67 fd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Tjorvstatistik

Inlägg av HKC616 » 05 nov 2018 00:01

Har nördat lite nu i helgen, främst på Danska Tjorven. Till min förvåning läste jag något som jag aldrig lagt märke till, att de exporterade fordonen inte finns med i leveranslistorna. Kan det ha funnits en särskild lista för exporterade tro?

Har någon nån gång slagit ihop de två kända listorna och kollat/räknat av vilka nummer som saknas samt hur många det egentligen är med?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Tjorvstatistik

Inlägg av HKC616 » 10 nov 2018 10:45

HKC616 skrev:
05 nov 2018 00:01
Har nördat lite nu i helgen, främst på Danska Tjorven. Till min förvåning läste jag något som jag aldrig lagt märke till, att de exporterade fordonen inte finns med i leveranslistorna. Kan det ha funnits en särskild lista för exporterade tro?

Har någon nån gång slagit ihop de två kända listorna och kollat/räknat av vilka nummer som saknas samt hur många det egentligen är med?

/Fredrik
Sorry Torsten, klart informationen om saknade chassinummer finns. Har ändå kollat lite i listorna och upptäckt ett par saker som är lite konstiga förutom något nummer i oordning och någon förmodad felskrivning, har kommit till nr 51424 hittills.

1: 50194 (AZZ908) finns med i båda listorna. I "postlistan" står den som levererad 69-04-15 och i privatlistan står den som levererad 69-02-07. I Transportstyrelsens register står samma bil som registrerad OCH förvärvad 69-04-11 och hör och häpna med samma ägare fortfarande! Rekord? I vilket fall så måste den ju räknas som privatsåld.
2: Runt 51162 och fram till 51424 verkar det som det gick knaggligt då leveranser mellan privata och till posten hoppar väldigt mellan listorna samt att det saknas ganska många chassinummer.
3: Om man kikar på t.ex 51423 och 51424 så skiljer leveransdatumen mellan de båda 3,5år, hur kan det komma sig?

Kollar vidare i listorna och återkommer...

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Tjorvstatistik

Inlägg av torsten » 10 nov 2018 21:56

Det är firmafest varje gång någon tar itu med statistiken. Kommentar: AZZ908 har chassinummer 50194. reg 690411. Den har oslagbart rekord med en ägare, ja. ANU845 har chassinummer 50193, reg 690421 Felnoterad hos KV som 50194. Numera avregistrerad.
51423 och 51424 Båda var B bilar som posten absolut inte ville ha, därför den sena registreringen på den ena (51423) som posten tog i trafik efter avvecklingen, 731012. Den andra (51424) såldes privat och fick normal registreringstid, 710503 Båda numera avregistrerade.
Att registret 51162-51424 är rörigt beror bla.a. på att produktionen hade full fart och exporten var stor. Hittills har vi hittat 36 st exporterade i intervallet ( varav en återgått till Sverige)
När det gäller export kan vi nog aldrig få någon exakt vetskap. Det mesta av exporten gick nog över DAF. Men det kan nog tänkas att Kalmar även direktexporterade från fabrik, t.ex. till de nordiska postverken? Sen fanns säkerligen export av nya oregistrerade bilar från handlarna i Sverige som då naturligt fanns med i KVs leveranslistor. Postal Pete kan ha varit en sådan. Har för mig att jag sett nån mer.
Senast redigerad av torsten 12 nov 2018 08:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Tjorvstatistik

Inlägg av HKC616 » 10 nov 2018 23:16

torsten skrev:
10 nov 2018 21:56
Det är firmafest varje gång någon tar itu med statistiken. Kommentar: AZZ908 har chassinummer 50194. reg 690411. Den har oslagbart rekord med en ägare, ja. ANU845 har chassinummer 50193, reg 690421 Felnoterad hos KV som 50194. Numera avregistrerad.
51423 och 51424 Båda var B bilar som posten absolut inte ville ha, därför den sena registreringen på den ena (50423) som posten tog i trafik efter avvecklingen, 731012. Den andra (50424) såldes privat och fick normal registreringstid, 710503 Båda numera avregistrerade.
Att registret 51162-51424 är rörigt beror bla.a. på att produktionen hade full fart och exporten var stor. Hittills har vi hittat 36 st exporterade i intervallet ( varav en återgått till Sverige)
Grym respons! Gissar då att ANU845 50193 såldes till Posten? 51424 har 70-05-03 som leveransdatum i listan.

Har listorna skrivits efter avvecklingen? Någon som vet ursprunget? Kan det ha funnits en lista till på exporterade? En som vi vet exporterades finns dock med i "privatlistan" Postal Pete 50138.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare