DAS835

Här kan du presentera din eller någon annans Tjorven, gärna med bild och information om bilen.
Kategoriregler
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

DAS835

Inlägg av torsten »

Fick igår kontakt med en Tjorvenägare på Runmarö. Med en mycket trevlig bild och en sagolik historia. En svensk Amphicar. Tänkvärt innan Ni ställer av bilen inför vintern.
DAS 835 Runmarötjorv.jpg
Jakobsberg ligger vid Mälaren. Tjorven kan simma.
Jag körde ut på isen som brast inne i vassen och det blev fullgas och fanstyget lyckades kravla sig upp på torra land. Det sprutade vatten ur i defrosterhålen vid vindrutan- nära ögat! Motorn hackade lite, men höll igång. Vinterdäck greppar bättre....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: DAS 835

Inlägg av Jacob »

Kul!
Ny medlem till forumet, kanske?
/J

PS. Jag levde förresten mina första åtta år nästgårds, i Kallhäll.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: DAS835 Livet som Ötjorv

Inlägg av torsten »

Brev från en öbo med bruxtjorv 2014. Att sådana ännu finns skvallrar om kvalitet

Ena frambromsen nöp, så det var ner i en bäck med ölboxen å svalka den lite. Bilen rullade på tre, hasade på ena hjulet- det gick ändå med fullt lass där bak. Lite jobbigt i branta backen bara. Men fram till huset kom vi.
Jag satte i en 12 V generator i och som laddningsrelä sedan 24 år sitter en liten elmotor från en minikompressor med skuren lagerbussning. Den skramlar envist på reservhjulshyllan, fastknuten med ett snöre... Får gå 10 år till, minst.
Jag kapade upp hjulhussidorna lite och svetsade fast fälgarna i SAAB 99 fälgar med 15” vinterdäck, ty jag far ofta ut i skogen å hämtar ved, drar fram stockar, traskar genom djupa snödrivor med en stock på sniskan i linor bakom mig, plogat och klart ner till skolan på 10 minuter. Plogkillen undrar alltjämt vem som skapar skidföre på vägen- platt och hårt.

Faktiskt så är Tjorven det mest förträffliga man kan åka med- bara stanna till lite, glida ur å hoppa i sjön på vägen till bostället. Fast handbromsen funkar inte, så det får bli ett vedträ om man har något. Ett tag hade bilen inga bromsar alls och då fick man planera sin körning... å bromsa med foten om det blev för djävligt...

9 man och packning är vardagsmat för denna lilla tremetersbuss. Föraren inräknad. Tre fram, 6 bak, fördelade på bänkar på varsin sida. Så spänner man fast lite bräder eller extra packning på taket... Allt går! Tjorven går.
Man kan undra hur gammal man ska bli...?
Ja, vi gubbar, vad är nästa äventyr?
Ötjorv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: DAS835

Inlägg av Jacob »

Härlig berättelse!
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Skriv svar

Återgå till "Presentation, galleri / Presentation, gallery"