Tjorven HEE371
Postat: 21 nov 2009 23:10
Denna bil hör ganska säkert till dem som färdigställdes i Ulvsunda av postens verkstäder, och användes av posten 1975-1978. Den köptes sedan av en dagmamma i Saltsjöbaden som med barnens hjälp "hottade" den i tidens smak och döpte den till "Krasse".När jag övertog bilen 1986 var den försedd med original skolbussbänkar bak. Dessa byttes till godkända säten i lastutrymmet, en ändring som inte varit möjlig att göra sen åttiotalet. Ett misstag då det senare visat sig att just skolbussbänkarna är ett omöjligt option att få tag på.Kör bilen årligen men sparsamt, några långturer har den fått göra, bl.a. 2 ggr till Finland.
Historik: Köp 1986. Reg.besiktning baksäte 1987. Motorbyte o. omlack 1999 (samma kulör som tidigare och samma som original broschyrtjorv) Byte kardanaxel 2000. Reg.bes. original dragkrok 2003. Bilen har fungerat mycket bra de sista 10 åren och klarade Masrallyt 100605, 23 mil utan minsta mankemang.
Juni 2012. En ventil gick av och förstörde kolv och topp. Som tur hade jag kommit över en i början på 70-talet fabriksrenoverad utbytesmotor så stilleståndet blev inte så långt. Så gamla "Krasse" fortsätter kämpa på.
Historik: Köp 1986. Reg.besiktning baksäte 1987. Motorbyte o. omlack 1999 (samma kulör som tidigare och samma som original broschyrtjorv) Byte kardanaxel 2000. Reg.bes. original dragkrok 2003. Bilen har fungerat mycket bra de sista 10 åren och klarade Masrallyt 100605, 23 mil utan minsta mankemang.
Juni 2012. En ventil gick av och förstörde kolv och topp. Som tur hade jag kommit över en i början på 70-talet fabriksrenoverad utbytesmotor så stilleståndet blev inte så långt. Så gamla "Krasse" fortsätter kämpa på.