Sida 4 av 4

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 26 aug 2018 23:53
av HKC616
På tisdag 28/8 har HKC fått ett hedersuppdrag som statist i inspelningen av säsong 3 av serien Vår tid är nu. Lastad och klar inför resan till Göteborg.
6F7FB921-C530-4AB0-B7D0-4169C8492569.jpeg
/Fredrik

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 01 sep 2018 10:43
av HKC616
Några bilder från inspelningen.
F2C3B8B7-63D7-4DFA-AAEB-FFD904C820EB.jpeg
4BC7CBFC-67D8-408B-9E1E-A6D8DCD66B1A.jpeg
7876F958-BBC1-4EC7-B4AD-146FA28C59B8.jpeg
/Fredrik

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 07 okt 2018 11:20
av HKC616
Efter ett verkstadsbesök för bromsfix (ny hjulcylinder vänster fram) och en godkänd besiktning som gäller ända till 2099 så hände det tyvärr något med drivningen på väg hem från besiktningen, det klonkade till. Mer vet jag inte än att det är något i eller runt kopplingen som gett sig.
159AF72C-4636-42AD-941B-D7EAEDD473A6.jpeg
/Fredrik

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 11 okt 2018 21:04
av torsten
Bergis drivaxeln

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 11 okt 2018 22:47
av HKC616
torsten skrev:
11 okt 2018 21:04
Bergis drivaxeln
Kan vara, dock verkar det som att axeln som går genom kopplingsstruten vobblar så att trumman går i godset i struten. Verkstan som lagat bromsarna var även och besiktade så jag var tyvärr inte med själv vid haveriet, de var däremot övertygade om att det var ett lager som gett upp.

Saken är den att ända sedan kopplingsbytet 2010 så är det något som har skramlat på tomgång och det ljudet hade tydligen blivit värre just före haveriet men vi får se till våren om tid och ork finnes för att plocka ur motor för att se vad det är för fel. En handlarlista är upprättad för att göra en beställning av delar som kan behövas.

/Fredrik

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 12 okt 2018 11:06
av torsten
Backa växellådan så Du får ur drivaxeln. Tar hela kafferasten men inte mer. Kolla noga statusen i främre ändan. Då kan Du känna om axeln känns konstig in emot kopplingen. Har Du drivaxel med pånitade ändar? Går mycket nära kardantunneln och slår lätt i. Jag har fått pressa motorn i lägsta läget för att få frigång
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 13 okt 2018 10:27
av HKC616
torsten skrev:
12 okt 2018 11:06
Backa växellådan så Du får ur drivaxeln. Tar hela kafferasten men inte mer. Kolla noga statusen i främre ändan. Då kan Du känna om axeln känns konstig in emot kopplingen. Har Du drivaxel med pånitade ändar? Går mycket nära kardantunneln och slår lätt i. Jag har fått pressa motorn i lägsta läget för att få frigång
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.
Jag har inte varianten med pånitade ändar så det bör inte vara det som har låtit. På tal om motorns läge antar jag att Du menar i bakkant? Hur kritisk är egentligen motorns läge för drivaxeln? Såg att motorkuddarna i bakkant har börjat hänga lite.

/Fredrik

Re: Postbil nr 48.142

Postat: 14 okt 2018 10:05
av torsten
Det är väl naturligt att bästa läge för drivaxeln är om utgående axel motor och ingående axel variomatic ligger i exakt linje. Det finns dock inte mycket att göra åt det.
Motorkuddarna bak för ett hårt liv. Jag har fått byta några stycken under mina 33 år som tjorvenägare. Om kuddarna släpper under körning går det bra att åka hem i alla fall. Tvärbalken ligger så nära kopplingshuset att motorn faller bara lite. Vibrationerna fortplantas till chassit så felet glöms inte bort