Maihaugen museum 2015

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

805 Hunderfossen

Inlägg av torsten »

Ca 1,5 mil norr Lillehammer, i Hunderfossen ligger Norsk vegverkmuseum och Norsk Fjellsprengningsmuseum, 2 måsten för en maskinintresserad.

När jag lämnade Kjöretöymmuseet slutade handbromsspärren plötsligt att fungera. Ett synnerligen besvärande fel i det kuperade Norge. I en bil med frihjul och utan P läge i växellådan. Ledde till beslut att avbryta Norgeresan 1 dygn tidigare än tänkt till förmån för det grundligt tillplattade Sverige. Besöket i Hunderfossen fick bli en halv dag, lite hafsigt, för där finns att se och uppleva.

Vegverkmuseet beskriver alla aspekter av vägtrafik och vägunderhåll. Har även en del fordon. Fjellsprängningsmuseet var en mäktig upplevelse. Gav mig dock inte tid till en tunneltur vilket man inte ska missa.
805 3 sitsig Bugatti typ 30 1925.jpg
805 Mc Wanderer, kilrepsdriven.jpg
805 Rutebilen.jpg
805 Skoplastare.jpg
805 Malmtruck.jpg
805 2 spindlig tunnelborrare.jpg
805 Norskt trafikmärke.jpg
805 Finnkulturcentret i Lekvattnet.jpg
805 Natur B&B Mårbacken.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

806 Torsby motormuseum och Båstnäs skroten

Inlägg av torsten »

Naturcamping Nya Skogsgården, Mårbacken med det trevliga värdparet Gabi & Mirek var jättemysigt. Jag var rejält hungrig när jag anlände och hade hoppats kunna köpa chips eller kex för att få nåt i mun. Men tji inget fanns att köpa, förutom älgdekaler. Men värdinnan bredde ett par rejäla mackor med frikostigt pålägg som hon bjöd på. Mätt och nöjd la jag mig. Frukosten som ingick i B&B var riklig och god.

Såg till att jag var klockan 10 vid Torsby motormuseum. ett trevligt ställe man gärna besöker. Tog sedan en rejäl långkrok till Båstnäs skroten innan resan till Yxsjöberg, slutdestination påbörjades. Skymningskörning så bäst ta det lugnt, älgar drömmer man om i en Tjorv. 2+1 rådjur var allt jag hade haft springande över vägen den här turen.
806 Mårbacken.jpg
806 Thorsby fordonsmuseum.jpg
806 Peugeot 1920.jpg
806 Velorex 1963 Jawa.jpg
806 SAAB 92 A.jpg
806 Kalmar 69.jpg
806 Volvo rundnos 40 tal.jpg
806 Båstnästjorv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

807 Reflektioner kring resan

Inlägg av torsten »

Tjorven är nog ganska okänd i Norge. Röner mycket mer uppmärksamhet i Sverige

Resan som sådan var mycket trevlig, bara positivt om människor och trafik, inget irriterat tutande. Komforten god i bilen, får inte ryggont, bara träsmak i baken, som botas med ett varv runt bilen en gång i timmen.

Mekaniskt gick bilen som en dröm, undantaget handbromsspaken.
Lite data: Körd total sträcka 1380 km. den 6/8, sista dagsetappen 46 mil, längst ever för min del i Tjorven, är jag ganska säker på. Bensinförbrukning 0,797 l/mil lägst hittills för min del. 0,3l motorolja fyllde jag på.

Får tacka för mig för denna gång
807 resenären plåtande en Fiat ca 1917.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar

Återgå till "Träffar & rallyn 2015"