Chassinummer

Här diskuteras lite av varje med Tjorvenanknytning
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Chassinummer

Inlägg av torsten »

Efter lite snack så scannade jag av bilden i instruktionsboken på chassinumrets placering på övre tvärbalken intill torpedväggen
chassinummer placering.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Lite snack kring Chassinummer

Inlägg av torsten »

Har roat mig med att kolla de ca 1500 tjorvchassin som jag saknar info om. Kan berätta att jag inte fyndat en enda ny tjorv. En troligen omöjlig uppgift. Ursprunget till letandet är att Kalmar inte begrep att märket är viktigt, så tjorven kan heta lite vad som helst hos transportstyrelsen. Letandet byggde på att bilar med tidsmässigt rätt chassinummer undersöktes visavi tekniska data om det kunde vara en Tjorv. Ett envist rykte säger t.ex. Big Bengt Erlandsson och Volvo satte ihop ett litet antal Tjorven, vilka kan tänkas heta vad som helst. Dom byggde väl knappast egna ramar.
Lite kuriosa: Endast Jaguar och Triumph bilar hade tidsmässigt överensstämmande chassinummer. Tror inte dom var inblandade i tjorvteknik, inte kollade. I övrigt var det i huvudsak släp och traktorer som stoltserade med tjorvchassinummer
Kul: KALMAR traktorer 2017-18 har chassinummer 50000 ? - 50300 ?, samma som Kalmar Tjorvens -68- -69 or.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt / General"