Postbil utbränd i Säter

Här diskuteras lite av varje med Tjorvenanknytning
lennart
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2009 13:59
Ort: Kil
Kontakt:

Postbil utbränd i Säter

Inlägg av lennart »

En lördagsförmiddag i Säter 1975. Utanför en villa på Malmstensgatan började en Tjorven Postbil att brinna, på några minuter var den helt övertänd, men lyckligtsvis lyckades brevbäraren stana och rädda lådorna med post.
Att plastkarossen brinner så häftigt är lite tankeväckande, jag hyr ett villagarage till min Tjorv och när jag skall starta och ta ut den efter ett längre uppehåll ser jag till att ha minst en brandsläckare med och fritt framför porten om nu olyckan skulle vara framme.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av HKC616 »

Lite oroväckande detta med bränder i Tjorvar, verkar inte helt ovanligt. Undrar vad det är som orsakar bränderna?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av Johan »

Enligt vad jag har hört så ska tanken och/eller tankarmaturen ha lätt för att läka och därmed orsaka brand.
Tidigare 52147
Bild
lennart
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2009 13:59
Ort: Kil
Kontakt:

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av lennart »

52147 skrev:Enligt vad jag har hört så ska tanken och/eller tankarmaturen ha lätt för att läka och därmed orsaka brand.
Jag tror inte att varken tanken eller aramaturen är speciellt dålig på Tjorven, men vid en brand så blir det extra fart när plastkarossen tagit fyr.
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av Johan »

lennart skrev:
52147 skrev:Enligt vad jag har hört så ska tanken och/eller tankarmaturen ha lätt för att läka och därmed orsaka brand.
Jag tror inte att varken tanken eller aramaturen är speciellt dålig på Tjorven, men vid en brand så blir det extra fart när plastkarossen tagit fyr.
Det var vad jag hörde om den Tjorv som brann som är i det tidningsurklipp som jag la upp i tråden "tidningsartiklar om Tjorven". Han som körde den hade nyss varit och tankat och han trodde att det hade med något läckage att göra.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av HKC616 »

Bara att se upp så att det inte läcker bensin någonstans så ska det inte vara nån fara.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av torsten »

Jag har haft läck vid bensinpumpen. Rörpiporna som är ingjutna i huset satt lösa. Förrädiskt, svårt att se och som gjort för att orsaka brand genom gnista från generator, tändsystem eller ett glödande avgasrör.
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Postbil utbränd i Säter

Inlägg av Jesper Bering »

torsten skrev:Jag har haft läck vid bensinpumpen. Rörpiporna som är ingjutna i huset satt lösa. Förrädiskt, svårt att se och som gjort för att orsaka brand genom gnista från generator, tändsystem eller ett glödande avgasrör.
Kære Torsten,

Som jeg husker det, er bensinpumpen på 12 V-Tjorven ændret i forhold til 6 V-Tjorven, fordi 12 V-Tjorvens vekselstrømsdynamo er større end 6 V-jævnstrømsdynamoen, så der ikke er plads til tilslutningsrørene på den originale bensinpumpe til 6 V-motoren.

Ved nærmere eftersyn ser det ud som om bensinpumperne til 12 V-motoren er ændret ved at der er lavet ændrede, bukkede (böjda) tilslutningsrør, og de er LIMET ind i pumpehuset. Disse limninger overlever ikke nødvendigvis årtiers opstaldning eller årtiers vinterkørsel, jeg har ihvertfald haft flere bensinpumper hvor de limede rør var gået løse.

Jeg formoder at det kun er Tjorven og muligvis også DAF 46 der har en DAF 44-motor med 12 V-anlæg. Det kan derfor enten være Kalmar Verkstad der har ændret pumperne - eller også har Van Doorne-fabrikken ikke villet betale for en helt ny type bensinpumpe til biler der blev fremstillet i så små oplag som Tjorven og DAF 46.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Skriv svar

Återgå till "Allmänt / General"