Dansk Tjorven

Här diskuteras lite av varje med Tjorvenanknytning
Mbechmann
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 sep 2010 01:35
Ort: Aalborg, Danmark

Dansk Tjorven

Inlägg av Mbechmann »

Hejsa
Jeg er helt ny herinde. Jeg hedder Michael, og jeg bor i Jelling (ved Vejle) i Danmark.

Jeg har idag været nede i nærheden af Haderslev for at hente denne bil. Historien omkring bilen er forholdsvis udkendt. Dog ved man at det er en tidligere dansk postbil - fra 1970. Stelnr 51366. Ham jeg købte den af, havde købt den på et dødsbo, i nærheden af Haderslev, så der er ingen papirer på den. Hvis der er nogen der kender historien omkring lige netop denne bil, så sig endelig til. Det er jo sådan noget jeg syntes der er sjovt.

Derfor var den oprindelige plan da også, at den skulle over på en vw beach buggy bund. Men da jeg har fundet ud af hvor sjælden den rent faktisk er, så beholder jeg den original. Dog skal der skiftes MEGET i undervognen og motoren.

Jeg kunne i øvrigt se at Jesper herinde fra, også har en stående - og at hans er fra samme tid. Der er stelnr 51362, så min er 4 biler derefter. Lidt sjov detalje, syntes jeg.

Hvor finder jeg i øvrigt en Haynes manual til sådan en? Jeg har bygget vw boble og beach buggy tidligere, så det er ikke helt nyt for mig at bygge bil. Men den her har jeg ALDRIG set før :)

Hvor finder jeg stumper til den? Jeg skal som sagt bruge RIGTIGT mange stumper til den. Den hænger i bremserne - så hjulene kan ikke dreje rundt. Motoren har jeg endnu ikke checket, men den sidder sikkert også fast.

Jeg glæder mig meget til at komme igang med projektet. Den skal nok blive sjov at bygge.

Billeder kan ses her:
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/alb ... 1172677186

Mvh
Michael Bechmann
Jelling, Danmark
Michael Bechmann
Aalborg, Danmark
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av Johan »

Hej Michael!
Kul att du hittat hit. Det är en mycket ovanlig bil du har fått tag på.
Som tur är så kan du få tag på nästan allt mekaniskt som motor, drivning
och bromsar på http://www.dafhobby.nl, det passar från DAF 44.
I övrigt så är sånt som är specifikt Tjorven svårare att få tag på.
Du kan lägga ut en köpesannons här på forumet så ska säkert nån kunna hjälpa dej.
Tidigare 52147
Bild
Mbechmann
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 sep 2010 01:35
Ort: Aalborg, Danmark

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av Mbechmann »

Tak for det hurtige svar. Jeg har læst meget i nat (kunne ikke sove fordi jeg tænkte på tjorven :) ) og jeg er gået igang med at søge efter en daf 44 donorbil. Min tjorv er komplet så de specielle tjorv dele burde være der. Sliddele kender jeg selvfølgelig ikke noget til, men er der sliddele som er speciel for tjorv?

Hvad med en Haynes manual? Kan jeg finde det?

Michael
Michael Bechmann
Aalborg, Danmark
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av HKC616 »

Antar att du kan använda en Haynes manual till DAF 44 och dom hittar man väl bara begagnade nu för tiden.

Sliddele/slitdelar är inga speciella för Tjorven vad jag vet.


För er som inte har Facebook.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av torsten »

Tack Michael för Ditt informativa brev. Som Du kanske sett i forumet så finnes leveranslistor med chassinummer. Av de 2151 chassin med plastkaross som maximalt tillverkats så saknas uppgift om 370 st. Sedan jag först publicerade listan har 26 st återfunnits. Av dessa har 6 st en svensk förklaring ( 3 st eltjorvar ) och 20 st är exportfordon. Men ytterligare 344 chassinummer saknas. Din bil har bidragit med kännedom om ytterligare en exportbil. Uppenbarligen har exportbilar ej medtagits i leveranslistorna. Så teoretiskt kan ca 350 bilar ha exporterats, men det kan även finnas luckor i chassinummerserien. Med vaga uppgifter hara jag bara snappat upp omkring 150 exportfordon så gapet är stort och varje bil som täcker luckorna har stort värde / Torsten
Mbechmann
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 sep 2010 01:35
Ort: Aalborg, Danmark

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av Mbechmann »

Torsten, har du set at den Tjoven som Jesper har, har chassisnr 51362? Der er solgt 25 Tjorven til det Post Danmark i 1970. Mit bud er at de 25 ligger imellem 51344 og 51375 som er på din liste. Men om de starter ved 51345 ved jeg ikke :) Men da alle 25 blev leveret samtidig, så vil det jo være logisk at de alle er lavet lige efter hinanden.
Michael Bechmann
Aalborg, Danmark
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av torsten »

Beste Michael. Jag har haft god kontakt med Jesper i många år. Han säger också att det levererades 25 Tjorven till Det danske post. Men han har kännedom om följande danska Tjorvar: 51200,51206,51207,51213 og 51362. Det tyder på att leveransen innehöll 2 grupper av chassinummer? Är Din Tjorven också modell 441B? Beteckningen finns på typplåten i motorrummet tv. på torpedväggen (om den finns kvar) Med vänlig hälsning Torsten
Mbechmann
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 sep 2010 01:35
Ort: Aalborg, Danmark

Re: Dansk Tjorven

Inlägg av Mbechmann »

Yeps min er også en 441B. Så det er nok korrekt at de blev sendt i 2 grupper.
Michael Bechmann
Aalborg, Danmark
Skriv svar

Återgå till "Allmänt / General"