Daf 750 engine

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Daf 750 engine

Inlägg av torsten »

I samband med att min Tjorvmotor havererade så dök en gubbe från Kristdala upp och påstod att han hade en Tjorvenmotor och undrade om jag ville ha den. Eftersom den inte satt fast och hade provkörts (för länge sedan) så visst ville jag det. Besvikelsen kom när han dök upp vid garaget efter en 40-milafärd då jag såg att det var en DAF 33 motor. Dränkt i damm, musbon, hasselnötter och en död nötskrika. Men naturligtvis var det bara att lyfta av.
Efter en del pyssel visade sig dock att motorn gick väldigt bra. Totalt sönderrostat avgassystem och värmeanläggning samt insug fick man på köpet. Ett fabriksnytt insug hade jag själv efter ett felköp på någon marknad.
Här kommer mödan med att starta upp motorn:
Tack Fredrik för ditt snabba svar, Har provkört en 6 voltare med 12V batteri. 6V startmotor är inga problem, tvärtom, man får en jäkla snurr på motorn. Det handlar ju om korta stunder med 4dubblad effekt. Mina frågor föranleddes av att jag jobbat hela dagen med att få tändström. Motorn som inte gått på 3o år hade alla tänkbara fel, ärgade tändkabelanslutningar, kondensator som inte jordade mot godset och visade sig vara kortsluten, bara att byta, brytarspetsar som inte ledde ström/ brända ytor . Själva fördelaren omöjlig att få loss, har ärgat ihop med godset. Något att fundera på.
Förgasaren: Alla spjäll satt fast. munstycken igengäggade. Oljan hade koksat, jag körde många långa stunder med lacknafta och fick så småningom åtminstone ut det mesta. Givetvis endast med startmotor och utan kompressionstryck. Fick upp oljetrycket med lacknafta, vilket antydde att motorn kanske är i god kondition.
När jag fått fram bränsle och tändström och ny olja, startade motorn omedelbart men gick till att börja med bara på höga varv. Dock utan blårök eller mekaniska missljud. Efter 10 minuter kunde man gå ner i varv. Sen gick den lungt och fint med bara lite förhöjt tomgångsvarv och inga missljud i 20 minuter till. innan jag stängde. 6 volts tändspolen hade då blivit drygt handvarm i skalet vilket antyder att man inte skall köra längre med 12 v batteri. Oljan var kolsvart så man borde byta till riktigt tunn olja och köra i flera omgångar. Först då får man veta om motorn är bra eller bara tätad av allt koks.
Tjorvenmotor?
En 33 motor passar inte alls som ersättning för 44 motorn. Den är smalare och värmesystemet är helt annorlunda.
Den här var också byggd för en vänsterstyrd bil.
När jag sopat av den ordentligt blev jag konfunderad. Det framkom lite postgult på fläkthus och värmekamrar??
Daf 750 motor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av torsten den 18 sep 2012 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Daf 750 engine

Inlägg av HKC616 »

Mycket spännande teori om att motorn suttit i en plåtprototyp, men hur ser man om en motor är byggd för en vänsterstyrd bil?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Daf 750 engine

Inlägg av torsten »

I detta fall sitter gasvajern kvar, Alldeles för kort för att nå högersidan.
Skriv svar

Återgå till "DAF - Projekt"