(års)modelländringar ram/kaross?

Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

(års)modelländringar ram/kaross?

Inlägg av Jacob »

I min jakt efter objekt har följande fråga dykt upp i mitt huvud:
Passar alla karosser på alla ramar, oavsett årsmodell och annat? D.v.s., om man hittar en kaross här och en ram där, passar de alltid ihop?
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: (års)modelländringar ram/kaross?

Inlägg av torsten »

Jacob skrev:I min jakt efter objekt har följande fråga dykt upp i mitt huvud:
Passar alla karosser på alla ramar, oavsett årsmodell och annat? D.v.s., om man hittar en kaross här och en ram där, passar de alltid ihop?
/J
Hej. Det finns 3 olika ramar och två huvudtyper kaross så man kan inte va säker på att allt passar ihop. Bilar med chassinummer 50001 - 51000 är i princip lika men sen drar det iväg utan ordning egentligen. Från chassinummer 51001 har bilarna modellbeteckning B, C, E, F, G, och H. Någon D type har inte jag hittat.
Se avsnitt Historik & Fakta, Historisk tjorvstatistik sida 4, KVD Tjorvstatistik 050220.pdf. / Torsten
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: (års)modelländringar ram/kaross?

Inlägg av Jacob »

Tackar!
Som jag förstår pdf-dokumentet så avgörs vilken ram bilen har av årsmodell/tillverkningsdatum (d.v.s. före/efter chassinummer 51000 respektive 51450). Förstår jag saken rätt?
Vad är skillnaderna mellan ramarna egentligen?
/J

PS. En lite "dum" bonusfråga: Alla Tjorven (utom enstaka prototyper) var högerstyrda, eller hur?
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: (års)modelländringar ram/kaross?

Inlägg av torsten »

Jacob skrev:Tackar!
Som jag förstår pdf-dokumentet så avgörs vilken ram bilen har av årsmodell/tillverkningsdatum (d.v.s. före/efter chassinummer 51000 respektive 51450). Förstår jag saken rätt?
Vad är skillnaderna mellan ramarna egentligen?
/J
Du har förstått. Men man kan inte riktigt lita på detta. Ordningen var inte den bästa. Har tom. sett 69or med modernare utrustning. Allmänt sätt anses 69orna vara dom bästa. Sen förenklades och förbilligades tillverkningen successivt. T ex krysset i ramarna forsvann 1970.
PS. En lite "dum" bonusfråga: Alla Tjorven (utom enstaka prototyper) var högerstyrda, eller hur?
Det är min uppfattning också. / Torsten
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: (års)modelländringar ram/kaross?

Inlägg av Johan »

torsten skrev:Du har förstått. Men man kan inte riktigt lita på detta. Ordningen var inte den bästa. Har tom. sett 69or med modernare utrustning.
Det där med dålig ordning kan oxå ha att göra med Posten som plockade ihop flera trasiga bilar för att få en rullande. Har till och med hört talas om karosser å ramar som skarvats ihop av verkstäder. Så där kan en del av allt strul ligga.
Tidigare 52147
Bild
Skriv svar

Återgå till "Övrigt / Other"