Sida 1 av 1

Hjulinställning på Tjorven

Postat: 09 aug 2010 15:46
av HKC616
Efter att jag fått nya inre styrleder monterade så har jag märkt att det nog inte vore dumt med en hjulinställning.

Är det någon som vet vilka värden man ska gå efter, verkstan visste inte.

Toe in
Caster
Camber

Dessa tre efterfrågades, inte säkert att alla tre går att ställa in på en Tjorven då det är en ganska enkel framvagn.

/Fredrik

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 09 aug 2010 23:12
av littletangy
tja!
tror bara du kan ställa toe:en på den.. ev gör det att justera i övre fästet på fjäderbenet för att ställa cambern.. toe:n är ju nästan det viktigaste så den inte drar åt alla håll..
/Pontus

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 10 aug 2010 11:02
av HKC616
Om det bara är toe som går att ställa, behöver man några värden eller är det bara att ställa in hjulen rakt?
/Fredrik

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 10 aug 2010 12:31
av Johan
Tror inte du behöver göra så mycket mer än att få hjulen raka, ja menar det är ju ingen racerbil :D

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 10 aug 2010 12:48
av littletangy
Jag skulle nog satsa på o ha båda hjulen ca 0,5 grader mot varandra för att få en plogeffekt

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 12 aug 2010 20:52
av Jesper Bering
Kære Fredrik,

Min bog siger:

Nachlauf = Caster = 5°
Spreizung = King Pin Inclination = 9°50' (= 9,83°)
Sturz = Camber = 0°30' (= 0,5°)
Vorspur vorn = Toe-in forhjul = 1 mm ±1 mm (= 0 - 2 mm)
Vorspur hinten = Toe-in baghjul = 0 mm (når baghjulene står lodret)
Største styreudslag = 38° (inderste hjul)

Det er almindeligt at for lille toe-in kan give usikker styring, evt. med tendens til shimmy (hjulene flagrer), medens for stor toe-in giver en sikker og stabil styring, men stort dækslid.

hilsen Jesper

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 12 aug 2010 22:16
av HKC616
Tack för den informationen, jag tar med den till verkstan.
/Fredrik

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 30 aug 2010 15:38
av HKC616
Var inne med Postbilen på hjulinställning idag, blev en justering av hjullager, inställning av toe-in samt justering av ratten så att den är rak när bilen går rakt. 1470:- gick det på, men bra skillnad blev det och framför allt så funkar blinkersen som den ska igen.

Fick även reda på att bakhjulen/bakaxeln sitter snett åt olika håll men det är ju inget att göra nåt åt.

/Fredrik

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 30 aug 2010 20:08
av Jesper Bering
Kære Fredrik,

Bagakslen sidder på skrå, skriver du.

Bemærk at hver svingarm er lejret i variomaticrammen i to koniske rullelejer, der normalt ikke kan smøres. Disse lejer fører et meget hårdt liv, fordi de ikke bliver smurt, fordi de er udsat for vand, vejsalt og andre uhyggeligheder, og fordi de ikke roterer, men kun svinger ganske kort frem og tilbage.

På min Tjorv var disse lejer efterhånden blevet så slidt at hvert baghjul kunne flyttes 10 cm frem og tilbage. Ja, jeg skrev 10 cm! Regnet fra hjulets forreste stilling til dets bageste stilling. Da vi nåede op på disse 10 cm, kunne vognen gå i sving, når farten kom op på omkring 80 km/t. Så begyndte bagvognen at rokke kraftigt fra side til side, og jeg var nødt til at bremse medens jeg drejede lidt på rattet. Så faldt vognen til ro, og jeg kunne sætte farten op igen.

De danske synsmyndigheder (besiktningsmyndigheten) fandt aldrig denne fejl, selv om vognen var til syn mange gange medens fejlen var der. Det er ellers ikke svært at undersøge om fejlen er der: håndbremsen løsnes, og man tager fat øverst på baghjulet og forsøger at køre det frem og tilbage.

Til sidst blev mine lejer så rustne, at rullerne begyndte at falde ud - og SÅ blev vognen livsfarlig at køre i. Jeg skiftede derfor lejerne, men jeg undlod at montere de tætningsringe der sidder på indersiden af lejerne. Istedet monterede jeg en fedtsmørekop i hvert af de to store rør som lejerne er monterede i, og fyldte rørene op med fedt. Det tager alt for lang tid at fylde røret gennem smørekoppen - der skal 1½ fedtpatron i hvert rør, tror jeg. Røret skal fyldes op med hånden, når svingarmen monteres, og så skal der efterfyldes med fedt gennem smørekoppen, indtil der kommer fedt ud af begge lejerne.

Det er 10-20 år siden jeg lavede denne ombygning, og jeg har ikke haft slør i bagakslerne siden da.

hilsen Jesper

Re: Hjulinställning på Tjorven

Postat: 29 dec 2018 17:19
av HKC616
Här kommer uppgifter direkt från källan.
Hjulinställning Tjorven.jpg
/Fredrik