Variomaticens utväxling.

Koppling, kardan, variomatic, remmar, bakaxel.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Variomaticens utväxling.

Inlägg av HKC616 »

Jag har börjat att kolla på vad den ultimata kombinationen av primär/sekundärer skulle vara sett till utväxling för att få Tjorven att gå så bra som möjligt (lägre motorvarv).

Det sägs ju alltid att Tjorven är byggd på 44:ans mekanik men det verkar inte stämma helt då varken primär eller sekundär har samma artikelnummer i DAF 44 och Tjorvens reservdelslistor.

Så hittade jag Jesper Berings inlägg (citerat nedan) med intressanta uppgifter om de olika DAF-modellernas utväxling på primär/sekundärer. Och Jesper skriver även att Tjorven har 55:ans primär och Kalmars egen speciella sekundär, eller möjligen 33:ans. Och för att få högsta utväxlingen på Tjorven behöver man byta sekundärer till 44:ans.

"Mine kilder (Querschnitt durch die Autotecknik og Haynes) siger:
Primærvariomat:
DAF 33 = 16:27 = 1:1,69
DAF 44 = 16:27 = 1:1,69
DAF 55 = 17:26 = 1:1,53

Sekundærvariomater (bagaksler):
DAF 33 = 12:57 = 1:4,75
DAF 44 = 17:62 = 1:3,65 (Haynes)
DAF 55 = 14:54 = 1:3,85
(Querschnitt skriver at DAF 44 har 12:57, men jeg tror ikke på dem. Min erfaring siger noget helt andet!)

Det giver et samlet omsætningsforhold på:
DAF 33 = 8,03
DAF 44 = 6,17
DAF 55 = 5,89

Tjorven med DAF 44-bagaksler = 5,58

Tjorven har DAF 55 primærvariomat og Kalmars egen, specielle sekundærvariomat (eller måske sekundærvariomaten fra DAF 33?).

Hvis formålet med at anvende DAF 55 transmissionslinien var at opnå en højere gearing (växling?), så bemærk at Tjorven allerede har DAF 55 primærvariomat - det er altså kun nødvendigt at skifte sekundærvariomaterne (bagakslerne). Bemærk også at man får endnu højere gearing ved at anvende DAF 55 primærvariomat plus DAF 44 sekundærvariomater (bagaksler).

Det eneste der skal gøres ved en Tjorv for at få den højest mulige gearing, er at udskifte de originale Kalmar sekundærvariomater med DAF 44 sekundærvariomater. Den gearing har jeg kørt med i omkring 32 år, og det gør vognen MEGET behageligere at køre i."


Jag håller på att kolla upp artikelnummer och stämma av Jespers uppgifter så har ni några uppgifter så skriv gärna dem här. Jag tvivlar inte en sekund på Jespers uppgifter men det kunde vara intressant att komplettera dem.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Variomaticens utväxling.

Inlägg av HKC616 »

Uppgifter som är av intresse i första hand är artikelnummer från DAF:s reservdelslistor på kompletta enheter av primär/sekundär till DAF 33 och DAF 55.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Variomaticens utväxling.

Inlägg av HKC616 »

Har nu fått tag i alla artikelnummer men blev tyvärr inte mycket klokare, verkar som att Kalmar Verkstad fick egna DAF-artikelnummer till primär/sekundär.

DAF 33 primär: 113498
DAF 33 sekundär: 890909/890910 (höger o vänster)
DAF 33 drevsats sekundär: 891527

DAF 44 primär: 894437
DAF 44 sekundär: 894160
DAF 44 drevsats sekundär: 894161

DAF 55 primär: 892744, 894438
DAF 55 sekundär: 892745, 894150
DAF 55 drevsats sekundär: 893583, 894149

Tjorven primär: 893270
Tjorven sekundär: 894849
Tjorven drevsats sekundär: 894691

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Skriv svar

Återgå till "Drivlina / Powertrain"