Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Koppling, kardan, variomatic, remmar, bakaxel.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av HKC616 » 31 maj 2014 08:29

Skulle behöva lite hjälp. Är det någon som vet hur det oftast gick till när man bytte till vattenkyld motor (Renaultmotor från DAF)? Använde man DAF:ens koppling? Vilken axel DAF:ens eller Tjorvens? Behövde man modifiera mycket?

Frågar då jag har axeln löst och kopplingen från DAF:en monterad på CNR370. Vet ej var jag har hittat/fått bilderna här nedan (FHL758?) men där verkar inte motorn vara centrerad eller så sitter min fel?
motorbyte_1300_1.JPG
motorbyte_1300.jpg
AV-12-18_3.jpg
AV-12-18_1.jpg
AV-12-18_2.jpg
AV-12-18.jpg
Kan tillägga att CNR370 har skivbromsar fram.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HKC616 27 jul 2014 22:33, redigerad totalt 3 gånger.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av torsten » 31 maj 2014 11:58

Det var kanske krav på skivbromsar när motorn byttes

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av HKC616 » 31 maj 2014 13:01

torsten skrev:Det var kanske krav på skivbromsar när motorn byttes
Kan vara så. Har Du sett eller vet vilka delar som användes från Tjorven/DAF vid motorbyte?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av HKC616 » 16 jul 2014 23:57

Har fått lite hjälp av Ronny (pat 1) idag, hans brors Tjorven är AV-12-18.

Han skrev: "I think variomatic and propshaft are original DAF 44/Kalmar, clutch and pressure plate of Volvo/Daf 66"

Jag undrar lite hur det hela har fungerat då det saknas delar från DAF:ens koppling på kopplingskåpan men det kanske klarnar med tiden.

Thanks for your help Ronny!

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av HKC616 » 17 jul 2014 20:46

Någon som känner till vad den inringade prylen är/gör för något? Detta är troligen en kopplingskåpa från DAF/Volvo 66. Den inringade prylen sitter inte monterad på CNR370 och inte heller på AV-12-18.
Kopplingskåpa DAF 66_1.jpg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Basberoende
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
Ort: Växjö

Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av Basberoende » 17 jul 2014 22:46

HKC616 skrev:Någon som känner till vad den inringade prylen är/gör för något? Detta är troligen en kopplingskåpa från DAF/Volvo 66. Den inringade prylen sitter inte monterad på CNR370 och inte heller på AV-12-18.
Kopplingskåpa DAF 66_1.jpg
/Fredrik
Det är inte någon form utav kopplingsservo?
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1495
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.

Inlägg av HKC616 » 17 jul 2014 23:57

Fick en bra beskrivning i gruppen Daf-Ligan på Facebook, tack Clant A. Scheele som skrev:

"Detta är frikopplingsmekanismen som Volvo hittade på för att kunna göra en växelspak som medgav start med förhöjt varvtal endast i friläge. Tidigare startades Dafar med växeln i.
När du lägger i friläge eller drar i spakhuvudet aktiveras vakuum i dosan och vajern dras åt varvid kopplingen tar vid ett betydligt högre varvtal.
Vajern går ofta av och då kan växlar läggas i endast vid tomgångsvarvtal."

Denna går att montera bort tillsammans med kopplingsarmen och då funkar det som på en Tjorven. Därför saknas den på AV-12-18 och CNR370, den gör helt enkelt ingen nytta då den har funktioner ihop med växelväljaren i senare bilar.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare