vakuumslangarna.

Koppling, kardan, variomatic, remmar, bakaxel.
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

vakuumslangarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 19 maj 2013 15:42

jag har en fråga, kanske enklast för den som har en tjorv i drift att svara på.
Rören A och B är av olika dimensioner, vilken av dem är det klenare röret? inte lätt att se på bilderna som finns.
jag tycker att det tar en jäkla tid för min att växla upp, inte förrens över 65 händer det nåt. nu har jag justerat remmarna och skall ge mig på att mäta när vakuum kommer. men vill vara säker på vilket rör som är vilket.
Bifogar bild med bokstäverna på...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 20 maj 2013 18:50

Ingen som är sugen på att kolla sin. tex om den undre utgången på 4 vägsventilen vid förgasaren går till det klenare röret eller det grövre?

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1396
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av HKC616 » 20 maj 2013 19:31

Jag kan kolla nästa gång jag åker ut till förrådet, blir någon kväll nu i veckan.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till: HKC616, CKJ666, DMO190, CNR370, DRW087 samt 51160, 51782, 50687, 52091.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 20 maj 2013 21:02

tackar, vill ju vara säker nu när man skall ställa in 4 vägs ventilen oxå.. tror nämligen att det bara är centrigualvikterna som växlar nu..

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1396
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av HKC616 » 21 maj 2013 20:27

Här kommer en beskrivning på hur slangarna är kopplade på Rausing 2. Är lite osäker på två av dom (anslutning E och F), ska dubbelkolla om bilderna stämmer.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HKC616 21 maj 2013 21:16, redigerad totalt 2 gånger.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till: HKC616, CKJ666, DMO190, CNR370, DRW087 samt 51160, 51782, 50687, 52091.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 21 maj 2013 21:13

Med andra ord så går den undre anslutningen på 4 vägsventilen till det klenare röret, då är det på det grövre man mäter vakuum på när man ställer in 4 vägsventilen :-) blir till att leta upp ett T rör som har en klenare utgång till klockan. tror jag fastmonterar den klockan nånstans inne i bilen. så ser man ju om det uppstår lekage med tiden. :-)

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1396
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av HKC616 » 21 maj 2013 21:49

Förstår nu när jag läser lite noggrannare att den så kallade "4-vägsventilen" är den till vänster om förgasaren om man står framför bilen, och i så fall är det den understa slangen från den som är kopplad till det tunna röret som går bak till variomaticen.

Hade ingen aning om att det gick att ställa in "4-vägsventilen", visa gärna hur man gör och även hur man mäter vakuumet.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till: HKC616, CKJ666, DMO190, CNR370, DRW087 samt 51160, 51782, 50687, 52091.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: vakuumslangarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 22 maj 2013 16:38

Detta kan man läsa om på min sida i http://www.ibroby.se/pdf/Primar_variomatic.pdf Kapitel 3.6
Pdf:en är 39mb stor.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare