Sida 1 av 1

Kullager kopplingsaxel

Postat: 08 feb 2011 20:20
av Johan
Jag behöver ett nytt kullager till min Tjorven. Det som sitter i svänghjulet och avlastar den axel som kopplingstrumman sitter på. Det verkar inte vara något standardlager för jag hittar inget med dom mått jag mätt upp.
Jag kom fram till innerdiameter 21mm, ytterdiameter 62mm och höjd 17mm.
Det närmaste jag hittar är 6305 som är 25x62x17.
Nån här som har tips på rätt lager eller rent sitter på ett?
Tyvärr kan jag inte återanvända det som satt där för det går väldigt tungt.

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 08 feb 2011 22:16
av HKC616
Ett utav lagerna i kopplingen är special, vet inte vilket men det kan vara det du är ute efter.

Vi får se om någon annan vet säkert.

/Fredrik

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 10 feb 2011 07:15
av Johan
Det verkar som det är det lagret jag söker som är special men nu behövs det inte.
Jag tog och petade lös tätningarna och rengjorde lagret å de snurrade faktiskt fint,
problemet var att en av tätningarna var lite skrövlig så jag böjde till det lite försiktigt.
Så in med nytt fett å så satte ja tillbaka tätningarna å de verkar funka.
Det är ju inte så stora påfrestningar på det där lagret så de borde nog funka.

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 11 feb 2011 22:16
av Jesper Bering
Kære Johan,

Det kugleleje der sidder i svinghjulet, er et specialfremstillet leje (faktisk et standardleje hvor hullet i inderringen er mindre end standardmålet, og hvor spillerummet (glappet) har en speciel værdi).

Allerede i begyndelsen af min Tjorvtid (dvs. 1976-80) var dette leje vanskeligt at finde, og jeg vil tro at det idag kun kan skaffes via leverandører som Dafhobby. Og jeg ved ikke om han fører dette leje.

Hvis inderringen er i orden, kan du eventuelt prøve at skille lejet ad og bygge inderringen ind i en ny yderring med nye kugler og ny kugleholder. Men desværre taler sandsynligheden netop for at det faktisk er inderringen der er slidt, da den har den mindste lejeoverflade.

HUSK at yderingen skal passe stramt i svinghjulet, OG indderringen skal passe stramt på akslen, da BEGGE dele roterer!. Hvis inderringen har løs pasning på akslen, bør du lime akslen fast i inderringen med med en egnet Loctite-variant (men husk at bruge en der KAN skilles ad igen!). På denne måde bliver samling af koblingshuset mere kritisk, da det enten skal presses sammen, eller skal samles helt, meget hurtigt, inden limen hærder.

En løs pasning i inderringen giver en mislyd (oljud) der ligner lyden fra et opslidt kugleleje.

I yderste konsekvens kan man dreje (svarva) en bøsning til at lægge ind i inderringen på et standard-kugleleje. Husk at den skal gå stramt (samles med prespasning).

hilsen Jesper

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 12 feb 2011 09:13
av Johan
Jo jag funderade på att tillverka en bussning ifall jag inte fick tag på ett lager.
Dafhobby har lager men bara begagnade.

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 18 jun 2012 15:19
av torsten
Lagret är ett konstruktionslager FAG 512023A, baserat på 6305 RSR. Tommy Ludicke, ( info@tratech.nu ) i Ludvika kan få tag på några nya säger han. Priset är 1100SEK +frakt. Kanske värt att hamstra. Enligt uppgift sedan länge slut hos dafclub.nl . Kanske någon språkkunnig person kan tipsa även dom

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 20 jun 2012 21:25
av HKC616
Bra och värdefull info Torsten!

/Fredrik

Re: Kullager kopplingsaxel

Postat: 03 sep 2012 11:27
av Kenthsvensson
Man kan svarva en hylsa som gör axlen till 25mm. och krympa på. sen finns det standard lager som passar.