Kondensator

Elsystem, Generator, Startmotor, Tändsystem.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 601
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Kondensator

Inlägg av torsten » 14 sep 2012 10:32

Hur kan man kolla om en kondensator är 6eller 12 volt? Hur kollar man om den är hel? Bränner man kondensatorn omedelbart om man använder en 6 voltskondensator och tändspole i 12volts system?

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1470
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Kondensator

Inlägg av HKC616 » 14 sep 2012 17:35

Har kollat lite med en som har hållt på länge.

Fråga 1:
Hur kan man kolla om en kondensator är 6 eller 12 volt?
Svar:
Tror inte att man kan det.

Fråga 2:
Hur kollar man om kondensatorn fungerar?
Svar:
Man kopplar ström till den en stund och sedan "jordar" man den mot något och då ska man kunna se om den har laddats upp antingen genom att se att det blir en gnista vid "jordningstillfället" eller att mäta med multimeter (borde gå, om man är snabb).

Fråga 3:
Bränner man kondensatorn omedelbart om man använder en 6 voltskondensator och tändspole i 12volts system?
Svar:
Troligen inte. En kondensator oavsett modell skall kunna användas i både 6 och 12 volts system, däremot vet jag inte hur det är med tändspolen (frågade inte).

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 601
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Kondensator

Inlägg av torsten » 14 sep 2012 20:36

Tack Fredrik för ditt snabba svar, Har provkört en 6 voltare med 12V batteri. 6V startmotor är inga problem, tvärtom, man får en jäkla snurr på motorn. Det handlar ju om korta stunder med 4dubblad effekt. Mina frågor föranleddes av att jag jobbat hela dagen med att få tändström. Motorn som inte gått på 3o år hade alla tänkbara fel, ärgade tändkabelanslutningar, kondensator som inte jordade mot godset och visade sig vara kortsluten, bara att byta, brytarspetsar som inte ledde ström/ brända ytor . Själva fördelaren omöjlig att få loss, har ärgat ihop med godset. Något att fundera på.
Förgasaren: Alla spjäll satt fast. munstycken igengäggade. Oljan hade koksat, jag körde många långa stunder med lacknafta och fick så småningom åtminstone ut det mesta. Givetvis endast med startmotor och utan kompressionstryck. Fick upp oljetrycket med lacknafta, vilket antydde att motorn kanske är i god kondition.
När jag fått fram bränsle och tändström och ny olja, startade motorn omedelbart men gick till att börja med bara på höga varv. Dock utan blårök eller mekaniska missljud. Efter 10 minuter kunde man gå ner i varv. Sen gick den lungt och fint med bara lite förhöjt tomgångsvarv och inga missljud i 20 minuter till. innan jag stängde. 6 volts tändspolen hade då blivit drygt handvarm i skalet vilket antyder att man inte skall köra längre med 12 v batteri. Oljan var kolsvart så man borde byta till riktigt tunn olja och köra i flera omgångar. Först då får man veta om motorn är bra eller bara tätad av allt koks.
Daf 750 motor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av torsten 16 sep 2012 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1470
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Kondensator

Inlägg av HKC616 » 15 sep 2012 18:00

Googlade lite till om hur man kan felsöka en kondensator.

Koppla + och - från ett 12-volts batteri (12-volts system) till kondensatorn. Koppla också voltmätare över dessa ledningar. Koppla bort batteriets + medan voltmätarens + ledning är kvar på kondensatorn (jordningen måste också vara kvar). 12-voltsspänning ska då finnas för att därefter börja falla.

Angående tändspolen så rekomenderas inte en 6-voltsspole i ett 12-voltssystem just för den 4-dubblade effekten med värmeutveckling som följd. Dock så ger den ju bättre gnista. Och likadant så rekommenderas inte en 12-voltsspole i ett 6-voltssytem.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare