Matte skrev: ↑27 nov 2011 18:39
Nu verkar det tyvärr som det hänt något igen.
När bilen startades häromdan verkade det som att det inte längre blinkade i instrumentpanelen, utan bara ute.
Men fler tester på detta får komma till våren när det går vara ute igen.
//Matte
Ok, en liten uppföljning så här snart åtta år senare.
Har nyligen varit inne på besiktning igen. Nedslag på total avsaknad av blinkers. Efter en total felsökning visade det sig att blinkersspaken var felet men upptäckte även att kontrollampan var trasig (kanske varit det sedan 2011?).
Hursom, denna felsökning resulterade i mer förståelse för hur blinkersen fungerar.
Tre kablar går till relät. Vanligast förekommande på nya relä verkar vara bokstäverna X P och L, förklaring nedan.
1: Två blå som sitter ihop = Plus in med tändning på. Ska kopplas in på X, 49 eller +.
2: Brun = Till kontrollampa. Ska kopplas in på P eller R (Rep).
3: Gul = Plus ut upp till blinkersspak. Ska kopplas in på L, 49a eller C (Com).
Finns även möjlighet att plus in (Blå) är kopplat till COM och plus ut (Gul) är kopplat till + som också verkar fungera. Och även att C är kopplat till kontrollampan ihop med 49 till + (Blå) och 49a till blinkersspak (Gul). Beror kanske på hur relät är uppbyggt
Kontrollampan är lätt att testa genom att koppla plus till den bruna kabeln från relät.
AAAD4F92-C743-44B9-B303-D02D9CDEE967.jpeg
56C1DEB8-2D21-44C3-81E4-0C653B04373F.jpeg
31BC8518-427A-47A8-8B75-B053743B9751.jpeg
/Fredrik