Blinkersproblem, trasigt relä.

Elsystem, Generator, Startmotor, Tändsystem.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1572
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Blinkersproblem, trasigt relä.

Inlägg av HKC616 » 22 jul 2011 19:13

Blinkersen har börjat bete sig lite konstigt på Rausing 1, den blinkar som den ska med alla tre lampor på både höger och vänster (kanske lite fortare än vanligt) men lampan inne i kupen blinkar bara första gången sedan slocknar den. Vad kan detta vara för skoj fel? Kan det vara blinkersrelät?

/Fredrik
Senast redigerad av HKC616 23 jun 2019 09:26, redigerad totalt 1 gång.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 624
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Blinkersproblem.

Inlägg av torsten » 22 jul 2011 19:55

HKC616 skrev:Blinkersen har börjat bete sig lite konstigt på Rausing 2, den blinkar som den ska med alla tre lampor på både höger och vänster (kanske lite fortare än vanligt) men lampan inne i kupen blinkar bara första gången sedan slocknar den. Vad kan detta vara för skoj fel? Kan det vara blinkersrelät?

/Fredrik
Låter som jordproblem

Matte
Site Admin
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 okt 2009 19:28
Ort: Moheda

Re: Blinkersproblem.

Inlägg av Matte » 27 nov 2011 18:37

Äntligen!!!! Det 1000:e inlägget.
:D :D :D Vem kunde tro det när vi startade forumet för ca 2 år sedan?

Nu till problemet...
Vi kom fram till att det var blinkers-reläet som var kört.
Efter inköp av ett nytt på Biltema (42-140) insåg vi att detta INTE var kompatibelt med en tjorven.
Antingen blinkade det bara ute eller bara i instrumentpanelen.

Vi fick jaga vidare och fick slutligen napp på ett relä på Sjölins i Växjö. Art nr. 160116 för 75:-. Bör även finnas på Boschservice.

Detta passade utmärk och var snabbt ikopplat. Fungerade klockrent.

Det gamla relät:
gamla.jpg
Så här satt det gamla inkopplat:
gamlakontakt.jpg
Det nya relät:
nya.jpg
Så här ska det nya kopplas in... (Blå på "X", Brun på "P", Gul på "L"):
nyakontakt.jpg
//Matte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Matte
Site Admin
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 okt 2009 19:28
Ort: Moheda

Re: Blinkersproblem.

Inlägg av Matte » 27 nov 2011 18:39

Nu verkar det tyvärr som det hänt något igen.

När bilen startades häromdan verkade det som att det inte längre blinkade i instrumentpanelen, utan bara ute.

Men fler tester på detta får komma till våren när det går vara ute igen. ;)

//Matte

Peter
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 jun 2011 19:35
Ort: Järved

Re: Blinkersproblem.

Inlägg av Peter » 07 dec 2011 21:26

Jag hade samma problem på min, bytte relä sen fungerade det.
Köpte mitt relä på Mekonomen, det var ett universalrelä.
Namn: Peter Westman
Ägare till: CHU849

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1572
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Blinkersproblem.

Inlägg av HKC616 » 23 jun 2019 09:48

Matte skrev:
27 nov 2011 18:39
Nu verkar det tyvärr som det hänt något igen.

När bilen startades häromdan verkade det som att det inte längre blinkade i instrumentpanelen, utan bara ute.

Men fler tester på detta får komma till våren när det går vara ute igen. ;)

//Matte
Ok, en liten uppföljning så här snart åtta år senare.

Har nyligen varit inne på besiktning igen. Nedslag på total avsaknad av blinkers. Efter en total felsökning visade det sig att blinkersspaken var felet men upptäckte även att kontrollampan var trasig (kanske varit det sedan 2011?).

Hursom, denna felsökning resulterade i mer förståelse för hur blinkersen fungerar.

Tre kablar går till relät. Vanligast förekommande på nya relä verkar vara bokstäverna X P och L, förklaring nedan.
1: Två blå som sitter ihop = Plus in med tändning på. Ska kopplas in på X, 49 eller +.
2: Brun = Till kontrollampa. Ska kopplas in på P eller R (Rep).
3: Gul = Plus ut upp till blinkersspak. Ska kopplas in på L, 49a eller C (Com).

Finns även möjlighet att plus in (Blå) är kopplat till COM och plus ut (Gul) är kopplat till + som också verkar fungera. Och även att C är kopplat till kontrollampan ihop med 49 till + (Blå) och 49a till blinkersspak (Gul). Beror kanske på hur relät är uppbyggt

Kontrollampan är lätt att testa genom att koppla plus till den bruna kabeln från relät.
AAAD4F92-C743-44B9-B303-D02D9CDEE967.jpeg
56C1DEB8-2D21-44C3-81E4-0C653B04373F.jpeg
31BC8518-427A-47A8-8B75-B053743B9751.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Skriv svar

Återgå till "Elsystem/Elektronik / Electrical system"