Lufta Bromsarna.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Lufta Bromsarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 29 sep 2012 11:57

Jag har problem med att lufta min bromsar fram, cylindern är ju monterad vertikalt, och jag tror jag har luft ovanför luftnipplen. Hur har ni gjort för att få bort detta?

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1496
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Lufta Bromsarna.

Inlägg av HKC616 » 29 sep 2012 12:47

Det borde inte kunna bero på att du har "luft ovanför luftnippeln", enligt mina erfarenheter av att lufta ett helt tomt system kan man få lufta fler än en gång per hjul för att få ut all luft. Du har väl luftat bak först?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: Lufta Bromsarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 29 sep 2012 12:59

Kan det vara av betydelse av fram å bak man luftar först? dom är ju separerade.
Första steget på HC går till bak, och andra till fram.

jag får prova, för jag har kört igenom 0,5 liter :-)

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1496
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Lufta Bromsarna.

Inlägg av HKC616 » 29 sep 2012 13:20

Ett tvåkretssystem skall man börja att lufta vid det hjul som sitter längst från huvudcylindern osv om jag inte minns fel. Gjorde så på Rausing 2 iaf.

Kolla även så att handbromsen är helt släppt och att bromsbackarna på alla fyra hjul är utjusterade så mycket det går utan att hjulen går trögt. Kolla även att bromspedalen har ett litet spel så att den inte "ligger på" lite. Du har ju nya bromsslangar så det borde inte vara dom som spökar.

Hur kändes pedalen när du misstänkte "luft ovanför nippeln"?

/Fredrik
Senast redigerad av HKC616 29 sep 2012 21:22, redigerad totalt 1 gång.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Lufta Bromsarna.

Inlägg av torsten » 29 sep 2012 17:28

Det där med luftning av frambromsarna är så dumt det kan bli. Jag brukar lyfta av bromstrumman, ta ur övre kolven och pumpa fram vätska till bredden, gärna låt rinna över lite . Sätt i kolven försiktigt och du har en luftfri bromscylinder. Eventuell restluft i ledningen åker upp när du trycker in kolven till arbetsläge. Huvudcylindern är i princip självluftande men kan strula om dom pyttesmå hålen är igensatta.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: Lufta Bromsarna.

Inlägg av Kenthsvensson » 29 sep 2012 21:09

ja, Torsten, jag gjorde så på en bil som hade avbruten luftnippel. så det det får nog bli en sådan operation.
Ang hur pedalen känns, får den stå, så tar den långt ner, men det går att pumpa upp trycket.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1496
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Lufta Bromsarna.

Inlägg av HKC616 » 29 sep 2012 21:26

Visste inte att detta kunde hända, låter som en jobbig procedur bara för att lufta bromsarna, har jag haft tur med mina tre Tjorvar?

Uppdaterade mitt förra inlägg med lite tips. Det låter som att du har luft någonstans eller dåligt utjusterade backar, kan även vara huvudcylindern som läcker igenom lite.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Skriv svar