Sida 1 av 2

Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 14 apr 2010 16:03
av HKC616
Behöver info om hur man särar kopplingen från motorn, jag har lossat alla synliga muttrar och tagit bort startmotor och förgasare/insugningsrör, är det något jag glömt. Man känner att kopplingen går att vicka på lite men den vill inte släppa.

Detta gäller en renoverad motor som jag köpte på Blocket för en tid sedan. Anledningen att jag vill dela på den är att jag ska inspektera kopplingen om den går att ersätta den på min PostTjorv med.

/Fredrik

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 14 apr 2010 19:22
av Johan
Tror du har fått löst alla bultar som ska lös, får det till 8st när ja kollar på bilderna jag har.
Minns jag rätt så fick vi hålla på en stund innan den lossnade å då satt kopplingshuset ändå kvar i bilen.

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 15 apr 2010 15:12
av HKC616
Ok, då får jag väl ta i lite mer då.

/Fredrik

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 24 apr 2010 15:28
av Johan
Hur går det? Fick du loss kopplingen?

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 27 apr 2010 14:54
av HKC616
Har inte försökt nå mer sen sist, men det blir nog snart. Återkommer med rapport då.

/Fredrik

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 01 maj 2010 15:20
av Johan
Hittade det här servicemeddelandet när jag tittade igenom mina papper.
Det hjälper nog inte så mycket men de verkar som kopplingshuset sitter en
del när man ska använda ett specialverktyg och en slaghammare.
Men som sagt har jag inte använt nått sånt när jag tog lös på min.

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 06 maj 2010 17:25
av Jesper Bering
Kære Fredrik,

Nu har du vel løsnet alle møtrikker - også den der sidder på 'bagsiden'?

Du skal (måste) have en trækhammer som den der er vist på billedet. Den er ubetinget nødvendig.

Jeg har bygget min hammer selv, det behøver ikke være så svært. Det sværeste er at lave den klemme der skal klemme om koblingens udgangsaksel - den skal være meget solid, for der skal klemmes hårdt. DAFs specialværktøj der er vist i servicemeddelelsen, omfatter kun selve klemmen. Så skal man bruge en standard-trækhammer. Jeg vil dog tilråde dig at bygge hammeren og klemmen sammen - det bliver meget enklere at arbejde med, og selve hammeren er jo en simpel ting at lave.

Hammeren skal helst kunne arbejde begge veje: den skal kunne trække, når koblingshuset skal afmonteres, og den skal kunne slå når koblingshuset skal monteres. Til monteringen kan man dog godt slå på enden af udgangsakslen med en almindelig hammer.

Grunden til at koblingshuset sidder fast, er at koblingsakslen er presset ind i inderringen på det kugleleje der sidder i svinghjulet. Hvis ikke akslen sidder fast i dette leje, kan det give en kraftig mislyd (oljud). Hvis koblingsakslen er løs i dette leje, bør man bruge Loctite ved monteringen.

Jeg kunne desværre ikke finde min trækhammer, så du får ikke noget billede. Men jeg kan lave en tegning hvis du ønsker det.

hilsen Jesper

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 07 maj 2010 15:43
av HKC616
Tack för all info, ska göra ett försök snart att dela på motor/koppling då jag behöver kopplingen till min postbil.

Ska försöka en gång till utan hammare, annars blir det till att tillverka nån form utav klämma för att slå bort axeln med.

/Fredrik

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 11 maj 2010 20:37
av littletangy
tja!
vill minnas att när jag och en kompis delade dom så var det så att ett lager i aluminiumkåpan satt ganska bra.. har även för mig att det satt någon låsring på utgående axel som man måste ha bort!

MVH Pontus

Re: Hur få isär motor/koppling från varandra?

Postat: 14 maj 2010 10:24
av HKC616
Nu har jag fått isär motor/koppling. Bände lite med tre skruvmejslar från olika håll och till slut så släppte det.

/Fredrik