Bensinförbrukning

Motorrelaterat: bränslesystem, förgasare, avgassystem.
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Bensinförbrukning

Inlägg av Johan »

Hej där!
Jag för alltid statistik över mina bilars bensinförbrukning och tänkte höra om det är fler
som gör det med era Tjorvar.
Tankade idag och fick ett snitt på 1,7 liter per mil den här tanken, ganska mycket men den
har stått en del och det lilla som körts har blivit kortkörningar. Annars ligger det runt 1,5 l/m.

Har hört att det ska gå att komma ner runt litern om den är rätt inställd.
Tidigare 52147
Bild
erling
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jan 2010 18:57
Ort: Norrtälje

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av erling »

Hej
När jag jobbade hos Kungliga postverket var det inte ovanligt med en besinförbrukning runt 2,5 liter milen
fråga mig inte hur en motor på 850cc kan få i sig så mycket.
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Venner,

Tjorven skal bruge meget bensin!

Jeg lavede eksamensprojekt som civilingeniør i min Tjorv i 1976, og den gang målte jeg luftmodstandskoefficienten (cv). Den er intet mindre end 0,8! Dvs. en Tjorv har større luftmodstandskoefficient end en Ford A. Frontarealet er også temmelig stort, ca. 2,8 m². Med cv = 0,8 og A = 2,8 m² kan bensinforbruget ikke blive andet en meget stort. Min Tjorv kører 7-9 km/l, dvs. den bruger mere bensin end min Volvo 245 B21.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av torsten »

Läst med intresse inläggen om bensinförbrukningen på Tjorven. Man framhöll gärna bensinsnålheten, vilket var häpnadsväckannde, då just förbrukningen upplevts av mig som akilleshälen för Daf och Tjorven. Var tvungen att kolla min bils förbrukning, jag har god koll genom körjournal. Under perioden 870101- 070101 körde jag 1180 mil och köpte 1311 liter bensin, vilket ger en snittförbrukning på 1,11 l/mil. Extremer är 92,1 mil på 82 liter bensin, =med 0,89 l/mil. 1,6mil på 17 liter är inte dåligt det heller, men då misstänker jag att en gräsklippardunk följt med vid tankning.
2,5 l/mil tycker inte jag är orimligt vid brevbärning, kanske med stopp var 50nde meter.
Skriv svar

Återgå till "Motor / Engine"