Sida 1 av 1

Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Postat: 02 sep 2010 19:16
av torsten
P1000835.JPG
Avgaslimpa, tryckprovning. Då jag misstänker läcka i vänster avgaslimpa har jag tryckprovat en gammal från min 1999 havererade motor och den visade sig vara tät.
Gjorde tätbrickor i plywood och använde gummi från en gammal slang samt ventilen för fyllning. Plywooden var något tunn, 10 mm hade varit bättre men det fungerade galant.

Re: Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Postat: 03 sep 2010 17:54
av HKC616
Smart! Har du tätat hålen där luften går igenom också?

/Fredrik

Re: Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Postat: 03 sep 2010 19:57
av torsten
Nej. Det är själva avgasröret jag tryckprovat och tätat de tre in-utgångarna på.(Den ena med luftnippel) Värmekammaren har ju ventilationshål och är ingenting som är eller behöver vara tät. Men läcker avgasröret så får man in avgaser i kupen, vilket kan vara livsfarligt och är garanterat onyttigt /Torsten

Re: Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Postat: 10 sep 2010 21:49
av Jesper Bering
Kære Torsten,

I de 34 år jeg har kørt Tjorven, har jeg aldrig været ude for at udstødningsrøret er blevet utæt ind i varmekassen.

Udstødningsrøret ruster stort set kun på strækningen mellem varmekassen og den bageste monteringsflange mod lydpotten - se billede. Varmekassen ruster i begge ender, der hvor den er svejset på udstødningsrøret.

Rustangreb på den bageste strækning af udstødningsrøret kan forhindres meget effektivt ved at svejse et ydre rør uden om udstødningsrøret - så udstødningsrøret bliver dobbelt, så at sige. Jeg laver 2 halve cylinderskaller af 1 mm plade, og svejser dem på varmekassen i den ene ende og på monteringsflangen i den anden ende. Det skal lige siges at jeg har skrottet forvarmningen af indsugningsmanifolden allerede i 1978 - den rustede alt, alt for hurtigt i det danske klima. Jeg har derfor ikke det lille rør på det venstre udstødningsrør.

Når den bageste ende af udstødningsrøret er beskyttet på denne måde, kan det holde mange år længere end ellers. Den forreste ende af varmekassen er der ikke noget at gøre ved - den skal bare svejses igen og igen, hver gang den begynder at rasle.

NB! Det er en god ide at smøre det stykke af udstødningsrøret der går ind i topstykket (cylinderlocket) med kobberpasta. Jeg har en gang været ude for at røret sad så fast i topstykket at jeg måtte bruge en stor trækhammer (slidhammare) for at få det ud. Det var næsten umuligt.

hilsen Jesper