Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Motorrelaterat: bränslesystem, förgasare, avgassystem.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Inlägg av torsten »

P1000835.JPG
Avgaslimpa, tryckprovning. Då jag misstänker läcka i vänster avgaslimpa har jag tryckprovat en gammal från min 1999 havererade motor och den visade sig vara tät.
Gjorde tätbrickor i plywood och använde gummi från en gammal slang samt ventilen för fyllning. Plywooden var något tunn, 10 mm hade varit bättre men det fungerade galant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Inlägg av HKC616 »

Smart! Har du tätat hålen där luften går igenom också?

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Inlägg av torsten »

Nej. Det är själva avgasröret jag tryckprovat och tätat de tre in-utgångarna på.(Den ena med luftnippel) Värmekammaren har ju ventilationshål och är ingenting som är eller behöver vara tät. Men läcker avgasröret så får man in avgaser i kupen, vilket kan vara livsfarligt och är garanterat onyttigt /Torsten
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Avgassystem, Daf 2cyl o Tjorven

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Torsten,

I de 34 år jeg har kørt Tjorven, har jeg aldrig været ude for at udstødningsrøret er blevet utæt ind i varmekassen.

Udstødningsrøret ruster stort set kun på strækningen mellem varmekassen og den bageste monteringsflange mod lydpotten - se billede. Varmekassen ruster i begge ender, der hvor den er svejset på udstødningsrøret.

Rustangreb på den bageste strækning af udstødningsrøret kan forhindres meget effektivt ved at svejse et ydre rør uden om udstødningsrøret - så udstødningsrøret bliver dobbelt, så at sige. Jeg laver 2 halve cylinderskaller af 1 mm plade, og svejser dem på varmekassen i den ene ende og på monteringsflangen i den anden ende. Det skal lige siges at jeg har skrottet forvarmningen af indsugningsmanifolden allerede i 1978 - den rustede alt, alt for hurtigt i det danske klima. Jeg har derfor ikke det lille rør på det venstre udstødningsrør.

Når den bageste ende af udstødningsrøret er beskyttet på denne måde, kan det holde mange år længere end ellers. Den forreste ende af varmekassen er der ikke noget at gøre ved - den skal bare svejses igen og igen, hver gang den begynder at rasle.

NB! Det er en god ide at smøre det stykke af udstødningsrøret der går ind i topstykket (cylinderlocket) med kobberpasta. Jeg har en gang været ude for at røret sad så fast i topstykket at jeg måtte bruge en stor trækhammer (slidhammare) for at få det ud. Det var næsten umuligt.

hilsen Jesper
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Skriv svar

Återgå till "Motor / Engine"