Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Söker du något till din Tjorven? Lägg in en annons här.
Kategoriregler
Tag kontakt med köparen via PM och gör upp affären. Skicka gärna ett PM till tjorvenadmin när annonsen är oaktuell så att den kan tas bort.

/tjorvenadmin
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av HKC616 »

Jag söker efter verktygen som underlättar byte av drivremmarna på Tjorven och DAF 44.

Den lokala Volvoverkstaden har slarvat bort sina så om jag vill få dom bytta där måste jag fixa verktygen.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av torsten »

Fixa en träbitmed samma bredd som remmen med kort fas med slät yta så kan du trycka/banka in den i främre remskivan så är det inga problem. Förståss skall Du släppa remspänningen.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av HKC616 »

Är det vad som krävs?

Lossar man remspänningen före eller efter man bankat dit träbiten?

Ska bredden på träbiten vara samma som den nya remmen och ska den likna den på bilden?

Tack för hjälpen.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av HKC616 »

Så här skrev Torsten i ett mail till mig:

"Träklossen skall vara 32 eller kanske 31mm bred med liten fas,3-4mm, bankad med blyklubba t,ex. i remskivans vinkel ungefär. Då kan man slå in den i det vinkelräta planparallella området i främre remskivan. Höjd 45 mm och längd 200 mm räcker. Remspänningen släpper man först. Genom att banka till fasen blir den glatt och lättlöpande. Lycka till önskar Torsten."

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Fredrik,

Jeg har kørt Tjorven siden 1976, og jeg har aldrig brugt specialværktøj til at skifte remmene med. Jeg har den sidste indregistrerede Tjorv i Danmark.

Problemet er at åbne de bageste remskiver. Jeg bruger en stor skruetvinge. Desværre ved jeg ikke hvad skruetvinge hedder på svensk, men jeg har vedlagt et billede.

1) Hvis den gamle rem er hel, sætter man skruetvingen for oven og forneden på remmen, midt i den bageste remskive. Så spænder man skruetvingen så langt det går, derved åbner remskiven sig ganske langsomt. Når man løsner skruetvingen, bliver remmen som regel siddende. Man skruer skruetvingen ud igen og sætter den på, og spænder den igen.

Når remskiven er åbnet helt, lægger man en klods inderst i remskiven, så den ikke lukker sig. Klodsen skal være 16-20 mm tyk. Jeg plejer at bruge en top (hylsa) fra mit topnøglesæt - de findes jo i mange diametre.

Så drejer man remskiven lidt frem og tilbage, så remmen kryber udefter, medens man holder på klodsen så den ikke falder ud. Når remskiven holder fast på klodsen, er remmen løs. Derefter er det enkelt at tage remmen af. Husk at tage den af den rigtige vej rundt!

2) Hvis den gamle rem er knækket, er det enkleste at skære to stykker af den gamle rem, ca. 5 cm lange, og lægge et stykke for oven og en stykke for neden i den bageste remskive, og lade skruetvingen træde på disse to stykker.

---------

En enklere og hurtigere metode er at lægge et stort brækjern (en lång kofot) med spidsen mod den svingarm der bærer sekundærvariomaten, sådan at brækjernet ligger an mod remmen ved remskivens bageste punkt. Brækjernet er nærmest lodret. Nu tvinges remmen fremefter, ind mod remskivens centrum - derved åbner den bageste remskive sig.

Bemærk at vognen skal stå SOLIDT på bukke (pallbockar) eller over en grav! Man skal trykke temmelig hårdt med brækjernet, og vognen skulle jo nødig falde ned.....

Denne metode kan anvendes hvis den gamle rem er hel. Jeg formoder at den også kan anvendes med et kort stykke rem, hvis den gamle rem er knækket. Men remstykket skal nok være lidt længere, måske 10 cm.

Jeg kopierer nedenfor mine notater om skift af remme, og om måling af remmenes længde. Jeg ved ikke om det er til at forstå mit danske, men I kan da prøve. Bemærk at metoden til længdemåling ikke er helt færdigudviklet.

hilsen Jesper
_________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk

===================================================================

KALMAR TJORVEN (~ DAF 55) 1/2 2004 - 2/1 2005 - 11/2 2005 - 30/11 2008

Udskiftning af drivrem
---------------------------
Den bageste remskive kan tvinges op med et stort brækjern mod remmens bageste punkt - brækjernet ligger an mod svingarmen. Når den bageste remskive tvinges op, er det hverken nødvendigt eller ønskeligt at tvinge den helt op. Der vil i givet fald blive for lille plads til at skubbe remmen mellem den bageste remskives bevægelige part og bagrammen. En passende åbning af den bageste remskive opnås ved at sætte en klods på 16-20 mm i klemme mellem remskiveparterne.

HUSK at vognen skal stå solidt på bukke eller planker. Der skal presses temmelig hårdt med brækjernet.

Hvis det ser ud til at være nødvendigt at løfte det pågældende baghjul op fra dets frithængende stilling for at der skal blive tilstrækkelig plads til at føre remmen mellem skiven og bagrammen, er det fordi klodsen er for tyk.

Hvis hjulet løftes med donkraft, så PAS PÅ at vognen ikke begynder at rokke på de bukke den står på - eller ligefrem falder ned!

Opmåling af drivrem
------------------------
Der skal være monteret en rem i hver side. Begge svingarme skal hænge frit ned mod støddæmperens bundstop, og dette skal retableres efter hvert remskift for at opnå reproducerbare målinger.

Remmene 'normaliseres' i deres naturlige lavgears-stilling ved at trække nogle gange fremefter i de nederste remparter. Træk i begge remme, og lige kraftigt. Den bageste remskives åbning kontrolleres med et 1 mm søgerblad.

Primærvariomaten løsnes passende, og remspændingen justeres med primærvariomatens stilleskrue (hæng evt. en ringnøgle på kontramøtrikken, så den ikke drejer sig).

Nu slækkes remmene indtil remskivens åbning er under 1 mm. Efter hver drejning af stilleskruen normaliseres remmene som nævnt.

Derefter strammes remmene i små trin, med normalisering efter hver drejning, indtil et 1 mm søgerblad netop kan føres ind mellem remskiveparterne.

I denne indstilling måles primærvariomatens forskydning i forhold til sin bageste stilling. Denne afstand - målt i mm med lineal eller målebånd - er et mål for remmens størrelse. Det vil sige at en 0 mm-rem er som ny og kræver primærvariomaten nær sin bageste stilling for ikke at give for stor åbning i de bageste remskiver, medens en 28 mm-rem er 'opslidt' i den forstand at der kun lige akkurat kan opnås den fore-skrevne justering (28 mm er primærvariomatens største vandring).

Hvis remmen er for kort til at give korrekt remskiveåbning med primærvariomaten i bageste stilling, er målet negativt, og kan ikke måles nogen steder. I stedet benyttes remskivens åbning i mm x -1.

Remmen mærkes "xx mm", hhv. "-yy mm".

Jesper Bering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av torsten »

Hej Jesper. Trevligt att höra av Dig med ditt fina inlägg. Det vore trevligt att få se Din Tjorven i Galleriet. Att bli medlem kostar inget. Hälsningar Torsten
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Köpes - Specialverktygen för byte av remmar

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Torsten,

Tak for din hilsen. Jeg kendte dig igen da jeg så i galleriet at det var "torsten" der havde en fin rød Tjorv - den har du sendt mig billeder af for nogle år siden.

Desværre har jeg ikke så mange billeder af min Tjorv, men jeg vil prøve at lede i mine gamle papirbilleder - det kan være at der er nogen der.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Skriv svar

Återgå till "Köpes / Wanted"