Sida 1 av 1

Ny motor sökes!

Postat: 24 maj 2011 20:54
av marta_15
Hej!
Min Tjorv är i behov av en ny motor, eller rättare sagt bättre begagnad. Finns inte det kanske någon har cylindrar och kolvar att sälja. Hon blåröker och lägger dimridå efter sig.

Re: Ny motor sökes!

Postat: 13 jun 2011 21:32
av torsten
Hej Anna.
Dum fråga, men har Du kollat att returslangen för olja från insuget inte är igensatt. Ryker det från oljepåfyllningen kan det signalera bruten kolvring. Går motorn jämnt, utan skrammel, med hyggligt drag? Får Du tag på toppar kolla noga att dom ej är spruckna? Vanligt med överhättning pga luftläckor, då blir bränsleblandning mager och motorn går varm. För 12år sen renoverade jag toppar och cylindrar. Från 4 motorer hittade jag 2 hela toppar för renovering.
Den motorn höll 150 mil, sen skar den i ramlager så den var nog slut. / Torsten

Re: Ny motor sökes!

Postat: 04 aug 2012 23:13
av HKC616
Funderar på ett par saker du skrev:

När du skriver överhettning pga luftläckor, menar du då läckor på motorns "vacumslangar"?
Mager bränsleblandning märks väl vid Bilprovningen?
Returslangen för olja från insuget, vilken är det?

/Fredrik

Re: Ny motor sökes!

Postat: 05 aug 2012 20:04
av torsten
Det finns många fler felställen för vacumläckage i en Tjorven än i vanliga bilar, variomatic, slangar och ventisystem. Sprickor i insugsröret och glappa spjällaxlar är vanliga. Motorer är känsliga för tjuvluft. Jag tror inte bilprovning märker nåt, ev ger det bara renare avgaser. Ett bra tips är att hålla koldioxidutsläpp så högt som bilprovning tål, en fetare blandning kyl motorn. Kan tom ge bränslebesparing då motorn drar bättre.
Returslangen för olja från insuget? Jadu, skriven text består av ankor, slamkrypare,felskrivningar, okunskap, kunskap, lögner, halvsanningar, sanningar och fakta. Här kanske språkförbistring smugit sig på. Vid oljepåfyllningen finns en oljefälla som frånskiljer olja i vevhusventilationen. En "gummitrumpet" för luften vidare till luftrenaren och via förgasaren tillbaks till motorn. Oljefällan har en avrinning via en ganska tunn slang tillbaka tiil vevhuset. Är den igensatt så går oljan in i förgasaren med blårök som följd. I värsta fall sotar motorn igen och "storknar". Slangen syns väl framme på vänstra sidan vevhuset (till höger sett om du står framför motorn)