Ny motor sökes!

Söker du något till din Tjorven? Lägg in en annons här.
Kategoriregler
Tag kontakt med köparen via PM och gör upp affären. Skicka gärna ett PM till tjorvenadmin när annonsen är oaktuell så att den kan tas bort.

/tjorvenadmin
Användarvisningsbild
marta_15
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 jul 2010 20:53
Ort: Uppsala

Ny motor sökes!

Inlägg av marta_15 » 24 maj 2011 20:54

Hej!
Min Tjorv är i behov av en ny motor, eller rättare sagt bättre begagnad. Finns inte det kanske någon har cylindrar och kolvar att sälja. Hon blåröker och lägger dimridå efter sig.
Anna / Uppsala

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 608
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Ny motor sökes!

Inlägg av torsten » 13 jun 2011 21:32

Hej Anna.
Dum fråga, men har Du kollat att returslangen för olja från insuget inte är igensatt. Ryker det från oljepåfyllningen kan det signalera bruten kolvring. Går motorn jämnt, utan skrammel, med hyggligt drag? Får Du tag på toppar kolla noga att dom ej är spruckna? Vanligt med överhättning pga luftläckor, då blir bränsleblandning mager och motorn går varm. För 12år sen renoverade jag toppar och cylindrar. Från 4 motorer hittade jag 2 hela toppar för renovering.
Den motorn höll 150 mil, sen skar den i ramlager så den var nog slut. / Torsten

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Ny motor sökes!

Inlägg av HKC616 » 04 aug 2012 23:13

Funderar på ett par saker du skrev:

När du skriver överhettning pga luftläckor, menar du då läckor på motorns "vacumslangar"?
Mager bränsleblandning märks väl vid Bilprovningen?
Returslangen för olja från insuget, vilken är det?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 608
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Ny motor sökes!

Inlägg av torsten » 05 aug 2012 20:04

Det finns många fler felställen för vacumläckage i en Tjorven än i vanliga bilar, variomatic, slangar och ventisystem. Sprickor i insugsröret och glappa spjällaxlar är vanliga. Motorer är känsliga för tjuvluft. Jag tror inte bilprovning märker nåt, ev ger det bara renare avgaser. Ett bra tips är att hålla koldioxidutsläpp så högt som bilprovning tål, en fetare blandning kyl motorn. Kan tom ge bränslebesparing då motorn drar bättre.
Returslangen för olja från insuget? Jadu, skriven text består av ankor, slamkrypare,felskrivningar, okunskap, kunskap, lögner, halvsanningar, sanningar och fakta. Här kanske språkförbistring smugit sig på. Vid oljepåfyllningen finns en oljefälla som frånskiljer olja i vevhusventilationen. En "gummitrumpet" för luften vidare till luftrenaren och via förgasaren tillbaks till motorn. Oljefällan har en avrinning via en ganska tunn slang tillbaka tiil vevhuset. Är den igensatt så går oljan in i förgasaren med blårök som följd. I värsta fall sotar motorn igen och "storknar". Slangen syns väl framme på vänstra sidan vevhuset (till höger sett om du står framför motorn)

Skriv svar