Kardan!

Söker du något till din Tjorven? Lägg in en annons här.
Kategoriregler
Tag kontakt med köparen via PM och gör upp affären. Skicka gärna ett PM till tjorvenadmin när annonsen är oaktuell så att den kan tas bort.

/tjorvenadmin
littletangy
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 maj 2010 20:34
Ort: Karlstad

Kardan!

Inlägg av littletangy »

Hej!
har ett problem.. det är så att kardanen ger sig titt som tätt.. har slut på donatortjorvar och funderar på om någon annan ev. har haft problem med detta.. är inte helt hundra på att dom som jag monterat varit helt hundra men sen så är ju inte dom jag "lånat" nya heller.. så om nån inte har någon att sälja så undrar jag vart man kan få tag på en ny alt. bygga en som håller och fungerar.

maila gärna på Pontus_666@hotmail.com om du har någon.

/Pontus
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Kardan!

Inlägg av torsten »

Hej. Om jag minns rätt så har Du en 69a? Med popnitade lösa ändar på kardanaxeln? Sannolikt har bara ena änden gått. Det brukar synas att gummit ser upprivet ut. Ta de delar som du har och gör en hel kardanaxel genom att byta den trasiga änden. Släng aldrig en kardanaxel med ena änden hel. även en 71 kardanstång kan skarvas så men då får man se upp med utrymmet. Är numera säker på att splinesen är lika i båda ändar. Har Du tröskel i garaget? De är knutdödare om man segar sig över. Likaså är bilprovnings bromsrullar livsfarliga, se till att dom lyfter av bilen eller gör bromsprov på väg. Hälsar Torsten.
littletangy
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 maj 2010 20:34
Ort: Karlstad

Re: Kardan!

Inlägg av littletangy »

hej!
69a stämmer bra.. kommer inte ihåg helt nu med jag har för mig att det finns en sån popnitad ände kvar, sist blev det ett bygge med en sån som satt på en kardan och andra änden vart en "helgjuten" med ett skarvrör inuti. saken är den att det oftast inte är själva vulkningen som ger sig utan att hela stången blir vinn och där med obrukbar.. Har lite tankar på att använda splines delarna samt sätta vanliga knutkors istället, vad tror du om det?

/Pontus
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Kardan!

Inlägg av torsten »

Funkar säkert om man klarar balanceringen. I och med att knutkorset kommer längre från lagringen blir det större rörelser och mer belastning på lagringarna. Vi vet ju att inget är direkt överdimensionerat på den här bilen.
littletangy
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 maj 2010 20:34
Ort: Karlstad

Re: Kardan!

Inlägg av littletangy »

haha så sant.. jaja ska ut o leta lite mer.. annars får det bli nån riktig specialare!
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Kardan!

Inlägg av HKC616 »

En specialare kan vara att anlita www.sveabil.se, dom har hållt på med kardanaxlar sedan 1908 så dom borde kunna fixa en som håller.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
littletangy
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 maj 2010 20:34
Ort: Karlstad

Re: Kardan!

Inlägg av littletangy »

Skulle kunna vara något, ska nog ringa och höra vad dom ska ha för att tillverka en..
Skriv svar

Återgå till "Köpes / Wanted"