Chassinummer.

Nyheter och information som rör fordonshobbyn och Tjorven samt driftinformation för forumet.
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Chassinummer.

Inlägg av tjorvenadmin » 25 nov 2014 20:45

Från 1/7-14 har bilbesiktningsföretagen blivit noggrannare med att identitetskontrollera fordon, detta efter nya regler från Transportstyrelsen. Flertalet veteranbilsägare har till och med fått åka hem med en underkänd bil och ett krav på registreringsbesiktning, trots att de ägt och besiktat bilen tidigare utan problem.

De nya reglerna gäller alla bilar nyare än 1969 (upp till 1969 är det tillåtet med nitad eller skruvad originalplåt med identifieringsnummer) men det kan ändå vara bra att ha koll på det stansade numret i ramen.

Det kan därför vara värt att veta vart man har sitt chassinummer (som identifierar Tjorven). Det består av fem siffror och börjar med en femma.
chassinummer.JPG
Ett tips är att försiktigt putsa fram sitt chassinummer som är stansat i ramen (Nr1 på bilden ovan) och sedan spraya med lite klarlack eller liknande för att bevara det i läsbart skick.
chassinummer1.JPG
chassinummer2.JPG
/Admin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1458
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Chassinummer.

Inlägg av HKC616 » 27 dec 2015 12:04

Kravet på inslagen identitet saknar stöd.

Ett generellt krav på inslagen identitet vid kontrollbesiktning visar sig sakna stöd. Det är oklart hur många fordon som felaktigt genomgått en förenklad registreringsbesiktning. MHRF konstaterar att enskilda fordon av 1969 års modell och nyare inte rutinmässigt kan förväntas bära på inslagen identitet.

MHRF noterade att många fordon som under lång tid brukats i Sverige och alltid godkänts vid kontrollbesiktning plötsligt inte längre godkändes. För MHRF stod det klart att det berodde på dagens tillämpning.

Bakgrunden är det beslut som besiktningsföretagens branschorganisation Swetic tog sommaren 2014. MHRF har sedan dess följt utvecklingen och tidigt våren 2015 blev antalet ärenden rörande de historiska fordonen alarmerande stora och har fortsatt att vara det under stora delar av året.

Dialog har förts med Swetic. Efter framställan från MHRF våren 2015 och möte i september skedde ett möte i oktober där Transportstyrelsen, Swedac och Swetic diskuterade frågan om krav på inslagen identitet. Till mötet tog MHRF fram ett omfattande PM där bilar av fabrikat Triumph utgjorde ett talande underlag. Frågan diskuterades innan dess även på Transportstyrelsens Hearing i juni om kommande kontrollbesiktningsregler och på Hobbyfordonsgruppens höstmöte där bland annat Transportstyrelsen och besiktningsföretagen ingår.

Swetic har därefter meddelat MHRF att det finns en positiv inställning till att hitta en möjlighet till att identifiera och hantera undantag. MHRFs efterforskningar visar att flertalet fordon har inslagen identitet, vilket inte är förvånande. Men i de fall ett fordon saknar inslagen identitet kan fordonet ha uppfyllt gällande tillämpning och krav vid tidpunkten för registrering alternativt ha ett tidigare gynnande beslut. Det handlar således inte om undantag utan tvärtom om fordon som godkänts i just det utförandet avseende fordonsidentifieringsmärkning och då på annat sätt än just inslagen.

MHRF anser att fordon från 1969-1981 års modell som saknar inslagen identitet inte kan krävas på sådan om fordonet inte ändrats. Detsamma kan gälla fordon av 1982 års modell och nyare om dessa vid registreringsbesiktning godkänts utan inslagen identitet.

MHRF anser också att, för varje år som fordonet genomgått kontrollbesiktning utan inslagen identitet och godkänts, talar det för att fordonet även framgent ska godkännas i det utförandet. Krav på att fordonet ska genomgå en förenklad registreringsbesiktning för att föra in sådan uppgift om inslagen identitet i vägtrafikregistret, saknar helt enkelt grund. För dessa fordon räcker det med en nitad eller svetsad skylt för att fastställa fordonets identitet.

Jan Tägt, generalsekreterare MHRF
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 596
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Chassinummer.

Inlägg av torsten » 07 mar 2016 10:33

Obs. Bestämmelse om skadad id.
MHRFs uppfattning
Fordonen som tidigare har godkänts vid registrering i Sverige utan inslagen identitet ska inte senare krävas på sådan och därmed inte registreringsbesiktning.

Om identifieringsmärkningen är skadad och fordonet ändå säkert kan identifieras ska fordonet inte heller föreläggas om registreringsbesiktning.

I de fall där du som kund riskerar ett föreläggande om registreringsbesiktning ska du kräva att få tala med en besiktningsingenjör som utför registreringsbesiktningar och/eller företagets tekniska support. Besiktningsteknikern som utför kontrollbesiktningen ska inför ett eventuellt underkännande av en bil/släp när inslagen identitet inte kan hittas alltid samråda med en behörig besiktningsingenjör. Fordon kan ofta identifieras med hjälp av annan märkning från fabriken t ex plåten innanför vindrutan, motornummer, chassiplåt.

Som kund ska man alltid kräva att få tala med besiktningsingenjören. Ett annat alternativ kan helt enkelt vara att avbryta kontrollbesiktningen om man inte kan komma överens om en förnuftig hantering av frågan.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1458
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Chassinummer.

Inlägg av HKC616 » 08 mar 2016 22:28

Senaste nytt

Swetic, besiktningsföretagens branschorganisation, redovisar nu en positiv förändring av riktlinjerna för chassinummerkontroll vid kontrollbesiktning efter dialog med MHRF. Swetics besked innebär att fordon av 1981 års modell och tidigare kommer att kunna identifieras mot bland annat chassinummer på skylt. Riktlinjerna baseras på det faktum att fordon tidigare registreringsbesiktigats i Sverige och godkänts utan instansat chassinummer. Förändringen förutsätter ett godkännande från Transportstyrelsen och Swedac. Motorhistoriska Riksförbundets bedömning är att de kommer att godkänna de nya riktlinjerna från Swetic.

Skälet till förändringen är att det inte funnits ett uttryckligt krav i de äldre föreskrifterna om inslagen identitet. Förhållandet, att enskilda fordon felaktigt kan ha underkänts vid kontrollbesiktning, har fått sin lösning. Detta genom dialog mellan MHRF och Swetic, i den så kallade entusiastfordonsgruppen och i de samrådsmöten som Transportstyrelsen, Swetic och Swedac har haft.

MHRF rekommenderar fordonsägare som nyligen förelagts om registreringsbesiktning på grund av avsaknad av inslagen identitet vid kontrollbesiktning att ta förnyad kontakt med besiktningsstationen. I de flesta fall ska fordonet ha identiteten inslagen, men undantag finns således för fordon av årsmodellerna 1969-1981. Det kan till exempel gälla Triumph, MG och bilar från de amerikanska tillverkarna.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Skriv svar

Återgå till "Viktig information & nyheter / Important information & news"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare