Projekt Tjorven 50 år i dag, 131218
Postat: 17 dec 2013 23:11
I dag är det precis 50 år sedan Kalmar Verkstad bekräftade att man antagit uppgiften att utveckla en ny postbil som så småningom kom att kallas Tjorven. Donatorbil blev en Daf 750 picup 1963. John de Bruins´ 62a får representera urfadern. 13 månader senare, 27 januari 1965, fick Posten den första helt nya bilen. Den hade samma axelavstånd som picupen. Har inte varit i tillfälle att undersöka om eventuellt hela bottenplattan från picupen använts. Karossen byggdes på spårvagnsvis med handknackad plåt på trästomme. 19 stycken byggdes.
När alla dimensioner var ”spikade”, togs den slutliga Tjorven i produktionsvänlig plast fram. Den fick den moderna Daf 44s mekanik, men med lägre utväxling, byggd på eget chassi. Första plasttjorven levererades 28 juni 1968 till postverket.
När alla dimensioner var ”spikade”, togs den slutliga Tjorven i produktionsvänlig plast fram. Den fick den moderna Daf 44s mekanik, men med lägre utväxling, byggd på eget chassi. Första plasttjorven levererades 28 juni 1968 till postverket.