Stänga Tjorvenforum för gott?

Nyheter och information som rör fordonshobbyn och Tjorven samt driftinformation för forumet.
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Det har länge (nu mer än 2 månader) pågått spamregistreringar här på tjorvenforumet, jag har gjort alla möjliga inställningar för att försvåra för dessa (kan nu vara svårt för en seriös att bli medlem p.g.a detta). Vilket är synd.

Det råder febril aktivitet dygnet runt, detta kan man se då man besöker sidan. Alltid minst en gäst som besökare vilket för mig är konstigt.

Vet inte om någon har märkt detta men har dagligen tagit bort spaminlägg och användare för att hålla forumet seriöst och fritt från spam, dock har jag nu tröttnat på detta. Därför funderar jag på att stänga forumet helt.

/Admin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Johan »

Det vore ju synd å stänga ner forumet. Går det inte att lägga in nån typ av verifikation, en kod som måste skrivas in, för att kunna regga sej. Det brukar väl räcka för att slippa en massa spam?
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
Forssis
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2010 22:23
Ort: Stockholm

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Forssis »

Det vore supertrist! Det här handlar om entusiaster som håller på med ett av världens ovanligaste serietillverade bilmärken och att dessa ÄNTLIGEN har en mötesplats är det viktigaste som hänt tjorven sedan dackefejden.

Äntligen börjar det finnas förutsättningar att få ut fler bilar på vägarna och öka intresset kring den här lilla bilen.

Det är bara att hoppas på att inte allt för många entusiaster slutat kolla sidan nu när den varit nedstängd ett tag, i så fall får vi hopas att de hittar tillbaka.

Det är natuligtvis beklagligt att du som enskild drabbas av massa skitjobb för det, men stäng inte av forumet helt, byt hellre forumtjänst (om det finns bättre med högre säkerhetsnivå). Jag tror att alla här uppskattar det du gjort väldigt mycket!
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Fredrik (jeg går ud fra at det er dig der er "Admin"),

Jeg skriver i 2 forumer her i Danmark, der også er lavet med "phpBB".

Det ene er http://dvtk.dk/phpbb2/ucp.php?mode=login der drives af min gode ven Jens Andersen. Han har drevet dette forum i mange år, og han kan sikkert give dig råd om hvordan du kan bekæmpe spam-tilmeldinger. Hans private adresse er "Jens Kroman Andersen" <no1(snabel-a)jens-kroman(punktum)dk>. Hils fra mig hvis du skriver til ham, og fortæl at det er mig der har givet dig hans adresse.

Det andet forum er http://nrpl.dk/forum/ . Det forum drives af Thomas Thorsen som jeg kender lidt til, men det er ikke mit indtryk at han har helt så stor erfaring med spambekæmpelse som Jens.

Jeg håber du kan få nogle nyttige råd fra en af mine bekendte.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

52147 skrev:Det vore ju synd å stänga ner forumet. Går det inte att lägga in nån typ av verifikation, en kod som måste skrivas in, för att kunna regga sej. Det brukar väl räcka för att slippa en massa spam?
Inte så hemma på sådana saker, fick tips på phpBB:s forum om: http://www.bbantispam.com men det kostar och sedan vet man ju inte om det kanske är dom som spamar själva (konstigt).

Vi får se om/vad som görs, men om det är någon här som är mer hemma i spambekämpning så får ni gärna hjälpa till.

Fotumet har ju varit inaktiverat ett tag, kanske en sån enkel sak "villade bort" spammarna.

/Admin
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Johan »

admin skrev:
52147 skrev:Det vore ju synd å stänga ner forumet. Går det inte att lägga in nån typ av verifikation, en kod som måste skrivas in, för att kunna regga sej. Det brukar väl räcka för att slippa en massa spam?
Inte så hemma på sådana saker, fick tips på phpBB:s forum om: http://www.bbantispam.com men det kostar och sedan vet man ju inte om det kanske är dom som spamar själva (konstigt).

Vi får se om/vad som görs, men om det är någon här som är mer hemma i spambekämpning så får ni gärna hjälpa till.

Fotumet har ju varit inaktiverat ett tag, kanske en sån enkel sak "villade bort" spammarna.

/Admin
Är det lugnare nu efter att forumet varit nere ett tag?
Inte för att jag är nån hejare på spam eller så men nå kan jag hjälpa till.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Lite svårt att säga om det är lugnare nu än tidigare, senast igår var det en "spamattack".

Men det är fortfarande mycket aktivitet dygnet runt på forumet, många "gäster" men det kan ju också vara medlemmar som inte loggar in varje gång dom besöker sidan.

Kan ju testa att nu uppmana alla medlemmar att logga in varje gång ni besöker sidan!!!!

Hur kan du hjälpa till 52147?

Tänkte jag skulle fråga på dom forumen som Jesper tipsade om också.

/Admin
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Johan »

Jag har då ställt in så att jag alltid är inloggad när jag besöker sidan.

Tänkte om det kanske behövs nån mer moderator som håller koll å rensar?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av att vara moderator men det brukar
vara flera på dom forum jag skriver på å jag är då in här på sidan nästan
dagligen.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Ok, har lagt dig som moderator också alltid bra med fler, nu är vi tre stycken.

Men tänkte ändå försöka fixa nåt så att det inte behöver bli något att rensa, alltså stoppa det innan.

/Admin
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Johan »

Jo det är ju alltid bra att kunna stoppa innan det händer nått.

Kollade på länken som postats längre upp å det är ju så att man
behöver inte betala för att använda de men ägaren uppskattar om
man gör så.
Tidigare 52147
Bild
Skriv svar

Återgå till "Viktig information & nyheter / Important information & news"